Önos historia dokumenteras av grundarens sonson och andra eldsjälar

Boken Konservkungen om Herbert Felix har väckt historieintresset på Procordia Food. Nu har de anställda vid Tollarpsfabriken dragit igång ett projekt för att dokumentera Önos historia. I arbetet deltar anställda, pensionärer och grundarens sonson Christian Wollin. Syftet med arbetet är att bevara historien till eftervärlden genom produkterna och berättelsen om människorna som skapade Önos. - Vi hoppas öka vår kunskap och därmed stoltheten för vårt företag och dess historia. Arbetet ska mynna ut i en fast utställning i Tollarpsfabrikens lokaler, säger Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food. En projektgrupp har bildats med platschef Martin Tofft och medarbetaren Inger Stenberg på Tollarpsfabriken. De har god hjälp av bland andra Christian Wollin, barnbarn till Ragnar Wollin, som grundade företaget Önos. - Önos har funnits i Tollarp sedan 1903 då min farfar startade företaget. I snart sagt varje Tollarps-familjs historia finns i dag anknytningar till Önos. Gränserna mellan anställd och arbetsgivare har med åren suddats ut, liksom mellan företaget och samhället. På samma sätt förhåller det sig på många industriorter, så utan tvivel har företagandet spelat en viktig roll i vårt lands historia. Men museerna visar fram helt andra sidor. Inte minst därför är jag glad och stolt över att nuvarande ägarna Procordia Food beslutat skapa den exposé över Önos och dess anställdas historia som just nu är under arbete, säger Christian Wollin. För att kunna genomföra arbetet på ett bra sätt, efterlyser Procordia Food skrivet material, gamla produkter och förpackningar och annat som kan vara ett underlag till eller åskådliggöra Önos historia. Även muntliga historier och idéer om var man kan hitta sådant som kan kopplas till Önos historia fram till dags dato är välkommet. Ragnar Wollin - Önos grundare Affärsidén var mycket enkel: brygg vin av traktens frukt och bär. Vid 1900-talets början var det så Ragnar Wollin startade Önos i trakten av Tollarp utanför Kristianstad där det på den tiden växte rikligt med frukt och bär. Namnet Önos har anor tillbaka till den grekiska mytologin. Vinguden Dionysos gav en vinranka till en mäktig grekisk man vid namn Oineus, som betyder vin på grekiska. Oineus uttalas Önos på skånska. Ragnar Wollins affärsidé utvecklades. Så småningom producerades viner som skåningarna kunde njuta av vid det egna bordet, på traktens restauranger och gästgiverier, rentav vid nattvarden i kyrkan. Företaget, som hade ett tiotal anställda 1907, var mycket lönsamt. Som mest hade Önos ett 40-tal olika produkter i sitt sortiment, både egna och importerade viner. Där fanns också sherry, det egna fiskvinet Williamsheimer, portvin, glögg, blåbärsvin och krusbärsvin. Men så slog det så kallade Brattsystemet med hårda restriktioner kring alkohol ner som en bomb. Motboken infördes, och försäljning och utskänkning av alkoholhaltiga drycker blev strängt reglerat. För en vintillverkare som Önos fick detta naturligtvis stora konsekvenser. Som tur var hade Ragnar Wollin vid flera studiebesök i Tyskland åren innan lärt sig att tillverka sylt och saft i större skala. - Procordia Food är ett resultat av fyra starka livsmedelsföretag - Felix, Önos, Ekströms och Bob. Bakom varje företag har det stått en stark entreprenör som haft stort inflytande över livsmedelsutvecklingen i Sverige. Efter Önos vill vi även dokumentera familjen Ekströms och Frank-Olof Janssons (BOB) verk, avslutar Helena Giertz. Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 0706-08 00 53, helena.giertz@procordiafood.com Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2005 en omsättning på 3 miljarder kronor och har 1 400 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.