OLW firar 50 år av gemenskap

OLW firar 50 år av gemenskap

I år firar OLW 50 år av gemenskap och pryder nu sina storsäljare med ett nytt emblem. Under våren öppnar OLW sitt arkiv och fyller sitt Facebook-flöde med tillbakablickar men även friska framtidsplaner. Återupplev gamla chipssmaker och de klassiska replikerna från välkända reklamfilmer.

OLW bildades av omtanke om medarbetare och gemenskapen i en liten bruksort. Wasabröd, beläget i Filipstad, hade flyttat exportverksamheten till Tyskland och därmed riskerade 40 personer att bli arbetslösa. För att förhindra detta startades 1967 en ny verksamhet där dessa istället kunde få arbete. Så bildades ett av Sveriges största snacksbolag – Old London Wasa, senare OLW.

– Själva bildandet av OLW kom sig ur en handling av omtanke och omsorg om sina medarbetare. Det är en fin historia som vi är stolta över. Gemenskap, både inom företaget men också med familj och vänner är viktigt för oss och vi vill fira att vi fått vara en del av detta under 50 år, Susanne Wibréus, Marknadschef på OLW.

Förutom firandet av 50 år av gemenskap kommer OLW även med snacksnyheter såsom Chili Cream Cheese, Balsamico Salt & Peppar samt Naturchips Örtagård med tillhörande dippmix.

Chipsen börjar komma ut i butik från vecka 14 och rekommenderat pris är cirka 20 kronor.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 600 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad, Kungälv och Nöbbelöv. Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken, som till exempel OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago med flera.

Sedan 2017 ingår även lakritsvarumärket Panda i Orkla Confectionery & Snacks Sveriges portfölj.