OLW:s popcorn i stor övning i centrala Stockholm

OLW:s popcorn i stor övning i centrala Stockholm

Onsdagen den 5:e oktober genomfördes den årliga miljöskyddsövningen Tranan i centrala Stockholm. Övningen är ett samarbete mellan olika myndigheter och aktörer och bland annat simulerades ett oljeutsläpp med hjälp av OLW:s popcorn.

I strålande solsken och viss blåst genomfördes en stor övning i centrala Stockholm där Brandförsvaret, Stockholms Hamnar, Svenska Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen gemensamt deltog. Bland annat simulerades ett oljeutsläpp med hjälp av OLW:s färdigpoppade popcorn. Popcorn används då de beter sig på liknande sätt som olja i vattnet.Totalt hälldes tio kubikmeter popcorn ut i Saltsjön.

– Erfarenhetsmässigt vet vi att popcorn fungerar väldigt bra för att öva oljeutsläpp då de beter sig som olja i vattnet, men givetvis inte är lika skadligt för miljön. Tidigare har vi försökt med andra produkter, t ex apelsiner, men de fungerar inte alls lika bra, säger Mikael Glantz från Stockholms Hamnar.

Övningen avslutades med att popcornen sanerades, till viss förtret för den måsflock som glatt tog för sig av en gratis måltid.

Övriga deltagande aktörer var:

• Blidösundsbolaget med fartygen Riddarfjärden och Dancing Queen.
  • Klart Skepp (Utbildningscenter) deltog med personer som var figuranter och hamnade i vattnet för att räddas av olika insatser.
  • Bunkerfartyget Bauge-Madicken (som släppte ut popcorn i vattnet).

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är marknadsledande kex- och snacksleverantör med många av Sveriges mest älskade varumärken så som OLW, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago och Utvalda. Med över 600 medarbetare och anläggningar på fyra orter i Sverige erbjuds produkter med hög kvalitet kombinerat med god smak samt alltid inom räckhåll.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige ingår i den norska börsnoterade Orkla-koncernen. 2015 hade koncernen en omsättning på 33 miljarder norska kronor.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.