OLW Svenska Naturchips nu med solrosolja

Svenska Naturchips från OLW är extra krispiga chips gjorda av svensk potatis. Nu lanserar OLW Svenska Naturchips med 100 % solrosolja. Det är de första chipsen i Sverige med 100 % solrosolja. Solrosolja är en mild olja som har en neutral smak. Det gör att den inte påverkar smaken på chipsen, utan låter potatissmaken och kryddorna framträda. - Det är den speciella krispigheten och den tydliga potatissmaken som våra konsumenter uppskattar med naturchipsen. Tack vare solrosoljans höga andel omättade fettsyror och låga andel mättade fettsyror är det en olja med bra fettsammansättning, säger Marcus Thollin, marknadschef på OLW. Därför tror vi att konsumenterna kommer att tycka ännu bättre om dem nu. Solrosolja är populärt att använda i den här typen av chips i många andra länder. Nu blir OLW först med att använda 100 % solrosolja till fritering av chips i Sverige. OLWs Svenska Naturchips skiljer sig från det vanliga chipssortimentet, både när det gäller smak, konsistens och utseende. Att de är krispigare beror på att Svenska Naturchips friteras under längre tid än vanliga chips och i något lägre temperatur. Naturchipsen har en tydligare potatissmak som beror på att chipsen friteras med skalet kvar på potatisskivorna. Tillsammans med den milda solrosoljan ger det chipsen en tydlig potatissmak. OLWs Svenska Naturchips finns i tre goda smaker - en variant som är smaksatt endast med en gnutta salt, en med smak av syrlig gräddfil och frisk dill och en med smak av ost och persilja. Produktfakta OLWs Svenska Naturchips med solrosolja finns i butik från och med oktober. En påse innehåller 200 g och kostar ca 18 kr. OLW Svenska Naturchips kommer i tre smaker: Lättsaltade, Dill & Gräddfil samt Ost & Persilja. Pressbilder Högupplösta pressbilder för fri användning finns att ladda ner i vårt pressrum på www.newsdesk.se/pressrum/olw För mer information kontakta gärna: Åsa Scherling, PR-ansvarig OLW, 0706-08 02 24, asa.scherling@procordiafood.com Marcus Thollin, Marknadschef OLW, 0704-19 77 68 OLW Sverige AB är marknadsledare på den svenska snacks- och natursnacksmarknaden. Företaget omsätter 700 MSEK och har 275 anställda. OLW tillverkar snacksprodukter under varumärkena OLW och Parrots. I sortimentet finns bl a nötter, chips, ostsnacks, popcorn och dipmixer. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Filipstad och Halmstad. Huvudkontoret finns i Solna. OLW ingår iden norska börsnoterade koncernen Orkla.