Orkla Confectionery & Snacks etablerar ett nytt affärsområde för konfektyr där BUBS blir en bärande del

Orkla Confectionery och Snacks, en ledande aktör inom livsmedelsbranschen med varumärken som OLW och Göteborgs kex, etablerar ett nytt affärsområde och satsning inom konfektyr där godisföretaget BUBS utgör en viktig del. Tillsammans med sina ledande positioner för kex och snacks skapar bolaget sin nya plattform med målet om att skapa en miljardaffär inom konfektyr.

Som ett led i en tillväxtresa att bli Sveriges ledande hållbara snacks- och konfektyrbolag förvärvade Orkla Confectionery & Snacks konfektyrföretaget BUBS i början av 2023. Nu tar bolaget nästa steg genom att etablera ett nytt affärsområde för konfektyr. BUBS Godis är en uppstickare inom svensk konfektyr. Med sina ikoniska godisprodukter har de länge varit en favorit bland svenska konsumenter.

- Förvärvet av BUBS har överträffat mina förväntningar och jag imponeras av den framåtanda som råder inom BUBS och den fantastiska försäljningsutvecklingen på 53% i år. Genom att inkludera BUBS i vårt sortiment kommer vi att kunna erbjuda ännu fler innovativa och kvalitativa produkter till våra kunder, säger Patrick Axzell, vd Orkla Confectionery & Snacks.

De helt veganska produkterna tillverkas i Jönköping i en av Nordens modernaste fabriker. Här finns avancerad och automatiserad utrustning med bland annat förarlösa truckar. BUBS starka entreprenörskap parat med Orklas möjlighet till skala och process borgar för en fortsatt hög tillväxt och god servicegrad. Det tog 20 år för BUBS att gå från 0 till 100 miljoner, det tog tio år att gå från 100 till 200 miljoner. Sedan uppköpet det senaste året har bolaget vuxit till över 300 miljoner.

- Att vara en del i Orklafamiljen är en bra match och det är tydligt att möjligheterna för produktutveckling och expansion inom BUBS har stärkts, säger Niclas Arnelin, tidigare vd för BUBS och nu ny affärsområdesdirektör för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks. BUBS är välkänt för sin höga kvalitet och spännande smaker, och jag är övertygad om att dessa produkter kommer att uppskattas av både nya och befintliga kunder, fortsätter han.

Orkla Confectionery och Snacks har en lång historia av framgångsrika varumärken, som exempelvis OLW och Göteborgs kex, och högt konsumentförtroende. Med etableringen av detta nya konfektyrsegment strävar bolaget efter att fortsätta inspirera kunder och konsumenter genom att erbjuda produkter av högsta kvalitet.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.