Orkla Foods Sverige inför pant på plastflaskor

Orkla Foods Sverige inför pant på plastflaskor

Som en del i sitt hållbarhetsarbete inför Orkla Foods Sverige nu pant på plastflaskor från storsäljarna BOB och FUN Light. ”Nu ser vi fram emot att tillsammans med Orkla Foods Sverige ytterligare öka återvinningen och få svenskarna att panta mera”, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack.

Genom att panta flaskor minskar nedskräpningen i naturen och vi sparar värdefull energi. För att bidra till en bättre miljö på ett effektivt sätt inför därför Orkla Foods Sverige pant på samtliga 31 produkter i dryckessortimentet från varumärkena BOB och FUN Light. Koncentrerade drycker är undantagna från lagkravet att ingå i ett retursystem och valet att ansluta sådana flaskor är därmed frivilligt.

– Som marknadsledande på saft och koncentrerad dryck vill vi ta ansvar och driva utvecklingen av en mer hållbar livsmedelsbransch. Om vi gemensamt lyckas återvinna mer plast i kretsloppet behöver inte lika mycket ny plast produceras, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

Sverige är idag ett av världens bästa länder på att panta. Vi är dock inte lika bra på att sortera plastflaskor utan pant och mycket går därför till förbränning. Bara 38 procent av det plastmaterial som når konsument återvinns och blir till nya plastprodukter, medan cirka 84 procent av alla de PET-flaskor som ingår i pantsystemet faktiskt pantas och på så vis blir till ny plast.

– Vi ser väldigt positivt på att en så stor aktör som Orkla Foods Sverige väljer att frivilligt ansluta sig till pantsystemet. Det visar vilken kraft pantmärket har som hållbarhetsmarkör. Vi har haft flera förfrågningar från saftproducenter om att ansluta sig till vårt system, och sedan en tid har det även varit möjligt. Nu ser vi fram emot att tillsammans med Orkla Foods Sverige ytterligare öka återvinningen och få svenskarna att panta mera, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack.

I april kommer de nya flaskorna med pantsymbolen att börja synas i butik.

Så mycket energi sparar du när du pantar PET-flaskor:

• 34 små flaskor motsvarar en varm dusch i 10 minuter
  • 2 flaskor motsvarar att kolla på en långfilm i två timmar
  • 13 flaskor motsvarar att använda en bärbar dator i en månad (75 timmar)

Källa: Returpack