Orkla Foods Sverige köper Anamma Foods

Orkla Foods Sverige köper Anamma Foods

Orkla Foods Sverige förvärvar nu det Skånebaserade matföretaget Anamma Foods, vars sortiment består av frysta veganska rätter. Ägarbytet sker formellt den 1 juni 2015.

Anamma har blivit ett allt mer välkänt varumärke för den konsumentgrupp som vill minska på sin köttkonsumtion eller helt ersätta köttet på tallriken. Med devisen ”Alltid 100% vego” erbjuder Anamma Foods frysta sojabaserade produkter, helt utan kött, ägg eller mejeriråvaror.

- Vegetariskt och veganskt är en spännande och snabbt växande marknad och förvärvet av Anamma Foods är en investering som ligger helt i linje med Orkla Foods Sveriges strategiska satsning på hälsa och hållbarhet. Anamma är dessutom ett varumärke som vi tror kommer att vara ett utmärkt komplement i vår existerande produktportfölj, säger Patrik Andersson, VD, Orkla Foods Sverige.

Anamma Foods kommer att drivas som ett dotterbolag till Orkla Foods Sverige. I Anamma Foods befintliga produktionsanläggningar i Simrishamn respektive Vadensjö kommer man att fortsätta tillagningen av produkter under det nyförvärvade varumärket.

- Vi skall utveckla och vårda det här starka och stolta varumärket och vi sätter stort värde i Anamma Foods lokala förankring och konsumenternas förtroende för produkterna, avslutar Patrik Andersson.

Ägarbytet träder formellt i kraft den 1 juni 2015.

Om Anamma Foods
Anamma Foods ägs och drivs idag av tre entreprenörer. Företaget producerar frysta sojabaserade veganska produkter. Anamma Foods har egen produktion i Simrishamn respektive Vadensjö utanför Landskrona. Antalet anställda är ca 25 och omsättningen låg 2014 på 44 MSEK.