Agneta Påander, Orkla Foods Sverige, Joakim Rosén, Frödinge Sågverk, Björn Hellman, Livsmedelsföretagen, Ingela Nilsson Nachtweij, tillt. kommunalråd, och Anders Törngren, platschef.

Orkla Foods Sverige tar ställning för klimatet – ställer om Frödinge mejeri till fossilfri energi

Med pellets från skog i närheten, fjärrvärme från det lokala sågverket och elenergi från vattenkraft har Orkla Foods Sverige lyckats ställa om ostkakefabriken i Frödinge till förnybara energikällor.

Orkla har som mål att sänka utsläppen av växthusgaser med 60 procent till 2025 och strävar efter att bara använda fossilfria energikällor senast 2030. Ostkakefabriken i Frödinge är den första av Orkla Foods Sveriges anläggningar som ställs om till att bara använda förnyelsebara energikällor.

– Livsmedelsindustrin har ett stort ansvar för att stoppa klimatförändringarna. I det här arbetet är vårt medlemsföretag Orkla ett föredöme. De går i bräschen för hållbarhetsfrågor i den svenska livsmedelsindustrin, och den fossilfria anläggningen i Frödinge är ett stort steg mot deras mål om fossilfri produktion. Orkla skickar nu en tydlig signal till andra svenska företag och industrier om att hållbarhetsarbetet är högprioriterat och att ingenting är omöjligt, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Sedan tidigare använder Frödinge Mejeri fjärrvärme som kommer från Frödinge sågverk och elenergi som köps med ursprungsgarantier från Orklas egna vattenkraftverk i Norge.

– Att byta ut oljepannan mot en pelletspanna har varit den sista pusselbiten för att göra anläggningen fossilfri. Investeringen hade inte kunnat genomföras i samma takt utan stöd från Klimatklivet och samverkan med flertalet lokala leverantörer. Det är genom lokal samverkan som vi tillsammans gör global skillnad. Och när vi gör gott är jag övertygad om att våra ostkakor också smakar lite godare, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

På bilden:

Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige, Joakim Rosén, råvaruinköpare på Frödinge Sågverk, Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, Ingela Nilsson Nachtweij, (C) tillträdande kommunalråd i Vimmerby kommun, och Anders Törngren, platschef i Frödinge, vid invigningen av fossilfria Frödinge den 24 oktober 2018.