Orkla Foods Sverige tilldelas pris för bästa konsumentförpackning

”En genial lösning på ett klassiskt problem”- juryn tog till stora ord när Orkla Foods Sverige kammade hem det åtråvärda Consumer Packaging Award för sina lättöppnade burklock.

För att ”premiera extraordinära insatser på den svenska förpackningsmarknaden” samlades man i onsdags på Scanpackmässan i Göteborg för att kora vinnarna i Packaging Industry Awards. Stämningen var hög och glädjen var stor, och kanske framförallt bland vinnarna. Orkla Foods Sverige tilldelades Consumer Packaging Award för sina lättöppnade lock, och Mats Thuresson, Utvecklingschef för förpackningar, var på plats för att ta emot priset.

- Det här är fantastiskt roligt! Utmärkelsen är ett kvitto på att vi verkligen har lyckats utveckla en konsumentvänlig förpackning med hög användarvänlighet. Vi vet att svåröppnade burklock är ett stort problem för många av våra konsumenter. Därför känns det verkligen tillfredställande att kunna göra skillnad i de svenska hushållen, och kanske framförallt för äldre och reumatiker. Jag är beredd att hålla med en av våra konsumenter som menar att det här är den bästa uppfinningen sedan osthyveln, kommenterar Mats Thuresson stolt.

Mats Thuresson framhåller dock att Orkla Foods Sverige inte kunnat göra denna typ av innovation utan Crown.

- För att lyckas med en förpackningsutveckling som denna har krävt tätt samarbete med våra leverantörer. Jag välkomnar både leverantörer och konsumenter att utmana oss till fler och bättre lösningar som gör vardagen lite lättare och bättre, avslutar Mats Thuresson.

Juryns motivering till priset löd:

”Juryn belönar Orkla Foods Sverige och Crown för en lösning, som på ett genialt sätt löser ett klassiskt problem. Alla konsumenter är väl bekanta med situationen där metallocket på glasburken visar sig fullständigt omöjligt att öppna utan verktyg. Med en förändrad demografi och en åldrande befolkning är detta ett växande problem.

Det nya lättöppnade locket från Crown har gett Orkla Foods möjligheten att lansera en vardagsrevolution. Ett lock som lätt låter sig öppnas med minimal kraft. Nu kan svenska folket äntligen stoppa undan gafflar och skruvmejslar.”

Om Orkla Foods Sveriges lättöppnade lock
I september 2014 kunde Orkla Foods Sverige avslöja att man hade en lösning till svåröppnade burklock som uteslöt vassa knivar och skruvmejslar. Locken, som till en början lanserades på sylter, marmelader, äppelmos och gelé från Felix, BOB och Önos, är tvådelade. Mittendelen är vakuumförseglad med burken och en yttre, rörlig ring öppnar och försluter burken vid vridrörelser. Lockens insida är dessutom helt fri från Bisfenol A (BPA), vilket är ett ämne som används i lacken på plåtförpackningar och därför kan förekomma i exempelvis burklock. Under 2015 har företaget fortsatt att förse sina produkter med lättöppnade lock, något som kanske framförallt uppskattas av äldre, handikappade och reumatiker.

Om Packaging Industry Awards
Packaging Industry Awards är en årlig nationell förpackningstävling som arrangeras av tidningen Packmarknaden för att visa innovationskraften i svensk förpackningsindustri. Årets tävling var det sjunde i ordningen arrangerade på Scanpacksmässan i Göteborg den 21 oktober. Tävlingen var i år ett samarbete med Scanpack 2015 och Iggesund.