Orkla högt i CDP-ranking över klimatarbete

Orkla högt i CDP-ranking över klimatarbete

CDP (Carbon Disclosure Project), som administrerar företags och städers inrapportering om verksamhetens klimatpåverkan, har nu släppt årets ranking. Orkla får betyg A- och placerar sig därmed bland de högst rankade noterade bolagen. Orkla har minskat sina växthusgasutsläpp med över 50 procent under perioden 2014–2018.

År 2019 rapporterade 8 400 av världens största företag sitt klimatarbete till CDP. Orkla får betyget A-, vilket innebär att företaget tar en ledande roll inom klimatet och har implementerat bästa praxis.

– Vi är glada över att vara i toppen och det motiverar ytterligare ansträngningar. Det är brådskande att hitta lösningar på klimatutmaningarna. Därför har vi på Orkla fastställt vetenskapsbaserade klimatmål och tar vår del av ansvaret för att begränsa den globala uppvärmningen till högst 1,5 grader, säger Inger Johanne Eikeland, Senior Vice President Environment, Health & Safety på Orkla.

Orkla har rapporterat till CDP sedan 2008, vilket har bidragit till att Orkla sätter allt mer ambitiösa mål och kontinuerligt utvecklar klimatstrategin.

Affärsmobilisering för 1,5-gradersmålet

Orkla har halverat sina utsläpp av växthusgaser under de senaste fem åren och har fastställt vetenskapligt baserade klimatmål. I gott sällskap med flera internationella företag står Orkla bakom FN: s Global Compact-kampanj ”Business Ambition for 1.5 ° C: Our Only Future”. Syftet är att mobilisera näringslivet för att öka klimatambitionerna och att sätta upp vetenskapsbaserade klimatmål i linje med 1,5-gradersmålet.

Om CDP

År 2019 rapporterade 8 400 av världens största företag sitt klimatarbete till CDP, en ökning med 20 procent jämfört med föregående år. Globalt fick 530 företag A / A-poängen. Utvärderingen betonar företags förmåga att minska utsläppen av växthusgaser, sätta meningsfulla mål och följa upp framstegen.

Om Orklas klimatarbete:

• Alla Orkla-företag och våra 18 svenska anläggningar arbetar målmedvetet för att minska sin energi- och vattenförbrukning, optimera resursanvändningen och minska matavfallet.
  • All el som Orkla använder i Europa är förnybar. Genom vår egen vattenkraftsverksamhet, Hydro Power, producerar vi fem gånger så mycket förnybar el som vi använder.
  • Hållbar innovation står högt på dagordningen hos Orkla, som lanserar växtbaserade alternativ till kött och en mängd produkter med minskat miljöpåverkan. Vi står bland annat bakom varumärket Anamma, som är marknadsledande i Sverige inom frysta veganska produkter.
  • Orkla står även bakom varumärket Grumme, där allt flytande tvättmedel sedan 2018 förpackas i återvunnen plast.
  • I februari nästa år inför Scandic klimatberäknade menyer på alla sina hotell i Sverige. Hjälpen och inspirationen kommer från Orkla FoodSolutions.
  • Orkla tar också ansvar för klimatpåverkan av vår värdekedja genom att vidta åtgärder riktade mot råvaruproduktionen. Orklas mål är att minska indirekta utsläpp av växthusgaser med cirka 30 procent fram till 2025 och 77 procent fram till 2040. Under våren 2020 påbörjas exempelvis arbetet med en ny transportupphandling för Orkla i Sverige, med krav på fossilfritt bränsle.