Orkla köper Rieber & Son

Orkla köper Rieber & Son

Orkla ASA har ingått ett avtal med familjen Rieber om att köpa familjens aktier i dagligvarukoncernen Rieber & Son ASA.  Orkla tar med detta förvärv ett stort steg i riktning mot en renodlad branded consumer goods-koncern.

Avtalet omfattar 90,11 % av aktierna i Rieber & Son till en kurs om 66,58 NOK per aktie. Transaktionens värde för företaget (skuldfri basis) är 6,1 miljarder NOK.

Rieber & Son är noterat på Oslobörsen och är en betydande leverantör till dagligvaruhandeln i Norden, delar av Centraleuropa och Ryssland. Kända varumärken är Toro, Frödinge, Bähncke, K-salat, Chaka, Delecta och Vitana.  2011 var omsättningen ca 4,3 miljarder NOK. Driftsresultatet före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) var 642 miljoner NOK 2010 och 464 miljoner NOK 2011. Totalt har företaget 2900 anställda varav 1700 utanför Norge.

- Rieber och Son är en välskött och anrik koncern med duktiga medarbetare och starka marknadspositioner.  Rieber & Son och Orkla kommer tillsammans vara en ledande nordisk dagligvarukoncern, med kompetens och resurser för att utveckla starka lokala produkter och varumärken i konkurrens med internationella aktörer, säger Åge Korsvold, koncernchef i Orkla.

- Familjen Rieber har ägt företaget sedan det grundades 1839. Vi är stolta över utvecklingen som vi har skapat tillsammans med våra anställda genom flera generationer. Vi har värderat olika strategiska möjligheter och är trygga med att Orkla, som ägare, är det bästa alternativet för att vidareutveckla koncernen och varumärkena, säger Fritz Rieber på vägnar av familjen Rieber.

Rieber & Son har en rad kända varumärken och företag. Toro är Norges ledande leverantör av bland annat såser, soppor och färdigrätter. Andra kända norska varumärken i Rieber & Sons portfölj är Denja, Mr Lee, Vossafår och Vestlandslefsa.  Frödinge är marknadsledande i Sverige inom frysta kakor och desserter. Bähncke är marknadsledande på den danska senapsmarknaden. K-salat har en stark position inom majonnäs, remoulad och sallader både i Sverige och Danmark . Vitana är en av Tjeckiens största och mest anrika livsmedelsproducenter. Chaka är ett känt ryskt varumärke för nötter. Delecta är ett av Polens ledande dessert- och bakmixvarumärken. Dessutom är Rieber & Son leverantör på storhushållsmarknaderna i Norge, Sverige, Tjeckien och Slovakien.

-  Genom förvärvet breddas Orklas produktportfölj och vi får samtidigt starka marknadspositioner i för oss helt nya kategorier. Rieber & Son har skapat lokala mattraditioner och satt standard för god smak för en rad kända produkter. Företaget har starka varumärken som passar optimalt i Orklas produktportfölj avseende kategorier, produktionsteknologi och geografi, säger Åge Korsvold.

Parterna i avtalen är Orkla (köpare) och säljarna är företagen AS Altantis Vest, ZEE Ploeg AS och Flu AS. De säljande företagen ägs och kontrolleras av representanter för familjen Rieber. Köpesumman kommer att betalas i kontantuppgörelse som finansieras genom tillgängliga krediter. Köpesumman kommer att ränteregleras motsvarande NIBOR 3 mån för perioden från ingången av avtalet till genomförandet.

Förvärvet kräver godkännande av EU-kommissionen och ryska konkurrensmyndigheten. Förväntningarna är att transaktionen kan genomföras under första kvartalet 2013. Efter genomförande av avtalet med familjen Rieber kommer Orkla att lägga fram ett tvingande erbjudande och tvångsinlösa resterande aktier i företagen. Köpesumman per aktie blir densamma som till familjen Rieber. Företaget kommer därefter att avnoteras från Oslobörsen.

Närmare information om Rieber & Son, styrelse, ledning och nyckeltal finns i separat bilaga.

Oslo, den 20 augusti 2012

För ytterligare information kontakta:
Koncerndirektör Kommunikation och Corporate Affairs, Orkla ASA
Håkon Mageli
Telefon +47 92 84 58 28

Direktör Investor Relations, Orkla ASA
Rune Helland
Telefon +47 22 54 44 11/+47 97 71 3 2 50

Finansdirektör, Rieber & Son ASA
Fredrik Witte
Telefon +47 97 01 67 69

Kommunikationsdirektör, Rieber & Son ASA
Nina Skage
Telefon +47 91 53 88 90

Denna upplysning är informationspliktig enligt värdepapperhandelslagen § 5-12.