Orkla öppnar restaurang för open innovation i Malmö - Frankful Butik och Restaurang

Den 23 augusti öppnar dagligvaruföretaget Orkla en ny restaurang, Frankful Butik och Restaurang, i Malmö. Restaurangen, som ligger i anslutning till företagets huvudkontor och dess innovationskök, blir samtidigt företagets innovationsinkubator och har fokus på att hitta lösningar för framtidens mat inom planetens gränser.

- Frankful Butik och Restaurang blir vår innovationsinkubator där vi snabbt kan testa nya smaker och rätter och direkt få input från gästerna. Vår tanke är att samtidigt skapa en mötesplats för riktig god, innovativ och hållbart framställd mat, säger Josefin Buregård, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Restaurangen ligger i entrén på Orklas huvudkontor i Malmö och genom en glasruta kommer gästerna kunna följa arbetet i livsmedelsföretagets innovationskök där framtidens mat utvecklas. En fjärdedel av den globala klimatpåverkan är kopplat till den mat vi äter och för att nå klimatmålen är det avgörande att förändra matsystemet.

- Frankful är Orklas spjutspets för framtidens goda och hållbara mat och strategiskt viktig för att vi ska nå klimatmålen. Vi måste tillsammans hitta sätt att ställa om till ett hållbarare klimatsystem, och för att lyckas krävs det att den hållbara maten samtidigt är riktigt god. Därför öppnar vi den här restaurangen som en öppen innovationsplats för att kunna lära oss och få input från alla kunder, säger Josefin Buregård.

Här kommer det att serveras härliga smaker och kombinationer för att ge inspiration och nyfikenhet till gästerna att fortsätta äta klimatsmart mat. Restaurangen kommer servera olika rätter som Orkla vill testa under just varumärket Frankful, men även Orklas andra varumärken som Felix, Anamma och Paulúns.

- Det vi framför allt förknippar Frankful med idag är tacos men här kommer vi att servera ett brett utbud av mat som gör skillnad för klimatet som är vad Frankful står för. Jag älskar att jobba med det vi har för dagen och de grönsaker som är i säsong så menyn kommer vara dynamisk och ändras flera gånger under veckan, säger Malin Henriksson, kökschef Frankful Butik och Restaurang.

Frankful Butik och Restaurang kommer också att erbjuda matkassar med olika teman.

- Restaurangen öppnar i en av Malmös kontorstätaste stadsdelar och vi vet att det är många som vill hitta enkla vägar för att underlätta livspusslet. En färdig matkasse med hållbar, god mat är perfekt att ta med hem efter jobbet, säger Malin Henriksson.

I restaurangen kommer det också finnas möjlighet att handla limited edition produkter, både för att ta med hem och inkluderat i menyn.

Frankful Butik och Restaurang slår upp portarna 23 augusti på Isbergs Gata 9B, i Dockan i Malmö. Restaurangen kommer servera både frukost, lunch och snacks och hålla öppet månd-fred kl 8-16.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimatsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.