Orkla säljer varumärket Mrs Cheng’s till Continental Foods

Orkla säljer varumärket Mrs Cheng’s till Continental Foods

Orkla Foods Sverige har kommit överens och signerat ett avtal med Continental Foods om försäljning av varumärket Mrs Cheng’s. Syftet med försäljningen är att Orkla önskar koncentrera sin portfölj till färre kategorier.

Avtalet innebär en 100 % avyttring av varumärket Mrs Cheng’s, som i sin produktportfölj har sojasåser och Thailändska grytbaser i Sverige. Varumärket blev en del av Orklas portfölj i samband med förvärvet av Rieber & Son 2013 och omsatte under 2017 23.5 MSEK.

Continental Foods är ett europeiskt matföretag, med verksamhet i Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, och Sverige.

– Vi är mycket glada över att Continental Foods valt att ta in Mrs Cheng’s och dess fina produkter i sin portfölj. Där utgör de ett bra komplement och kan fortsätta att utvecklas och skapa glädje för svenska konsumenter, säger Henrik Julin, Vd Orkla Foods Sverige.

Parterna har kommit överens om att inte delge försäljningspriset. Avtalet trädde i kraft den 4 december 2018.

För ytterligare information kontakta:

Håkon Mageli, Group Director Corporate Communications and Corporate Affairs

Tel: +47 928 45 828

Cecilia Franck, Presschef, Orkla Foods Sverige

Om Orkla

Orkla är en ledande leverantör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaru-, storhushålls- och bagerimarknaderna i Norden, Baltikum och utvalda marknader i Centraleuropa och Indien. Orkla är noterad på börsen i Oslo och har sitt huvudkontor i Oslo. Koncernen hade 2017 en omsättning på 40 miljarder NOK och hade vid årsskiftet ca 18 000 anställda. Se www.orkla.no för mer information.