Orkla satsar på fossilfri livsmedelsproduktion i Sverige

Orkla satsar på fossilfri livsmedelsproduktion i Sverige

Orkla Foods Sverige planerar att bygga om energianläggningarna på företagets livsmedelsanläggningar i Sverige för att göra sin produktion av mat och dryck fossilfri. En förändring som medför en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 23 000 ton per år. Arbetet har redan startat i Eslöv, Orklas största livsmedelsanläggning, som planeras bli fossilfri till 2025.

- Omställning till förnybar energi kostar men är oerhört centralt för att vi ska nå våra klimatmål. Vi lever i ett kritiskt decennium för klimatet och med investeringen tar vi ytterligare kliv för att minska vårt och våra produkters klimatavtryck, säger Henrik Julin, VD, Orkla Foods Sverige.

På Orklas sju livsmedelsanläggningar från Vansbro i norr till Eslöv i söder kokar, lagar och bakar 1 500 medarbetare 214 000 ton mat och dryck, bland annat Felix köttbullar, Anamma vegofärs, Abba sill, BOB Sylt och Risifrutti. Redan idag är företagets anläggning i Kumla fossilfri. Övergången till fossilfri produktion som nu planeras att genomföras även på övriga anläggningar, beräknas minska koldioxidutsläppen med cirka 23 000 ton per år.

Orklakoncernen har som mål att nå nettonoll-utsläpp av växthusgaser genom hela värdekedjan till 20451och som mål att sänka utsläppen av växthusgaser från egen verksamhet med 70 procent till 20302.

- Det här är en investering i svensk livsmedelsproduktion men det är också en investering i framtidens mat. Den mat vi äter har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen och som en av Sveriges största livsmedelsproducenter är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen, säger Henrik Julin.

Näst på tur är Orklas största livsmedelsanläggning i Eslöv där analysarbetet för en ny energianläggning precis startats. Företagets målsättning är att produktionen där ska vara fossilfri till 2025 och för hela Orkla Food Sveriges produktion så snart därefter som möjligt och i god tid före 2030.

Sedan tidigare är den el som Orkla Foods Sverige använder fossilfri genom att den köps med ursprungsgarantier från Orklas egna vattenkraftverk i Norge.

1Orklas mål är verifierade och godkända av Science Based Targets (SBTi) för att ligga i linje med 1,5 gradersmålet.

2Basår 2016

Om Orkla Foods Sverige

Orkla Foods Sverige är en av Sveriges största livsmedelsproducenter som bland annat tillagar och säljer mat och dryck under varumärkena Felix, Anamma, Abba, Kalles Kaviar, Grandiosa, Risifrutti och Bob. Företaget har huvudkontor i Malmö och sju livsmedelsanläggningar i Sverige; i Eslöv, Tollarp, Kungshamn, Fågelmara, Vansbro, Örebro och Kumla, med 1 500 medarbetare. Orkla Foods Sverige, beräknas omsätta crika 6 miljarder under 2022 och är ett dotterbolag inom Orklakoncernen, vars säte är i Oslo och är noterat på Oslobörsen.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 10 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimatsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.