Orklas godisvarumärke BUBS blir helt veganskt

Orklas godisvarumärke BUBS blir helt veganskt

Nu tar Orklaägda varumärket BUBS steget att bli 100% veganskt när även Sorbisar blir gelatinfria. Efterfrågan på veganskt godis ökar stadigt och BUBS var tidigt ute med att succesivt ta bort gelatin i produkterna. Ett helt veganskt sortiment är ett resultat av målmedveten och innovativ produktutveckling mot hållbart och riktigt gott godis.

Som ett led i en tillväxtresa att bli Sveriges ledande hållbara snacks- och konfektyrbolag förvärvade Orkla Confectionery & Snacks konfektyrföretaget BUBS i början av 2023. BUBS var tidiga med att hitta ett sätt att producera välsmakande godis utan att behöva gelatin som konsistensgivare. På skumgodissidan var BUBS pionjärer att helt ta bort gelatinet redan 2016. Hallonlakritsskallen, som är den sjunde mest sålda lösviktsgodisbiten, blev vegansk för tre år sedan.

- Att gå över till att erbjuda ett helt och hållet veganskt sortiment är en del av vårt strategiska hållbarhetsarbete som vi har valt att kalla Gott som gör gott, säger Niclas Arnelin, affärsområdeschef BUBS Godis.

BUBS Godis är en uppstickare inom svensk konfektyr och har en stark tillväxt. Produkterna tillverkas i Jönköping i en av Nordens modernaste fabriker. Här finns avancerad och automatiserad utrustning med bland annat förarlösa truckar.

- Affären med BUBS har hittills varit över förväntan! Tillväxten är stark och att hela sortimentet nu blir veganskt stärker ännu mer den hållbara profilen. BUBS är en viktig del i vår ambition att bli Sveriges ledande hållbara snacks- och konfektyrbolag, säger Patrick Axzell, VD Orkla Confectionery & Snacks.

Fakta om BUBS

• BUBS grundades 1992 av familjen Lindström, Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan och förvärvades i februari 2023 av Orkla Confectionery & Snacks.
  • BUBS signum är att skapa en lekfull mix av smak, textur och form och sortimentet består av ett femtiotal produkter.
  • Anläggningen i Jönköping är i gång dygnet runt och tillverkar miljontals kilo godis varje år.
  • Bolaget har 50 anställda med en omsättning på ca 300Mkr.

Orklabolagen i Sverige har en stark närvaro i Sverige med 15 produktionsanläggningar för livsmedel- och hygienprodukter. Några av våra mest välkända varumärken är Felix, Grumme, Anamma, Abba, Kronjäst och OLW. Över 90 procent av den mat vi säljer i Sverige tillverkas på en av våra 15 anläggningar runtom i Sverige. Vi är 3 000 medarbetare som arbetar för att bidra till en mer hållbar och hälsosam vardag.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.