Orklas livsmedelsproduktion i Kumla nu fossilfri

Orklas livsmedelsproduktion i Kumla nu fossilfri

Idag invigdes Orklas nya fossilfria energianläggning vid företagets livsmedelsproduktion i Kumla. Orkla har investerat cirka 30 MSEK i bytet till en biobränslepanna som gör anläggningens tillagning av bland annat svenska klassiker som Felix Risgröt, BOB saft och Ekströms blåbärssoppa fossilfri.

- Vi är väldigt glada över att vi idag tar nästa stora steg för att ställa om hela vår livsmedelsproduktion till en helt fossilfri verksamhet. Den mat vi äter har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen och som en av Sveriges största livsmedelsproducenter är det därför självklart för oss att också vara en del av lösningen, säger Nina Tidén, Operations Director för Orkla Foods Sverige.

Dagligvaruföretaget Orkla har ett stort arbete, med offensiva mål för att minska klimatavtrycket till följd av företagets verksamhet. Orkla har som mål att nå nettonoll-utsläpp av växthusgaser genom hela värdekedjan till 2045* och strävar efter att bara använda fossilfria energikällor senast 2030.

Orkla Kumla är koncernens fjärde livsmedelsanläggning i Sverige som nu tar steget och blir fossilfri. På Orkla Kumla kokar och tillagar ca 160 medarbetare soppor, drycker, krämer, såser och kyld färdigmat, bland annat Ekströms blåbärssoppa, FELIX Risgröt, FunLight drycker och BOB Saft.

Orkla har investerat cirka 30 MSEK, varav cirka 10 MSEK kommer från Klimatklivet, i bytet av energianläggning i Kumla. Den nya pannan drivs med pellets som tillverkas av biprodukter från skogs- och träförädlingsindustrin och har en total effekt på 5 MW. Genom att använda biopellets som bränsle för produktionsprocesserna minskas fabrikens miljöpåverkan med ca 90% koldioxidekvivalenter.

– Omställning till förnybar energi kostar men är oerhört central för att vi ska nå våra klimatmål. Investeringen hade inte kunnat genomföras i samma takt utan stöd från Klimatklivet som varit väldigt värdefullt. Att fortsätta jobba med energieffektivisering är också oerhört viktigt för oss, det gör att både våra kostnader och vår klimatpåverkan minskar, säger Nina Tidén, Operations Director för Orkla Foods Sverige.

Sedan tidigare är den el som Orkla Kumla använder fossilfri genom att den köps med ursprungsgarantier från Orklas egna vattenkraftverk i Norge.

Om Orkla Kumla

• I Kumla kokar och tillagar cirka 160 personer 65 000 ton saft, drycker, kräm, gröt och färdigmat per år.
  • Här tillagas mat och dryck för den svenska, norska, finska, danska och tyska marknanden, under varumärkena Felix, FUN Light, Ekströms, BOB och JOKK.
  • Saft- och dryckesdelen av anläggningen tillagar 300 000 flaskor saft eller dryck per dygn.
  • På ett dygn under högsäsong kan anläggningen koka och paketera 200 000 förpackningar av Sveriges populäraste risgröt, Felix Risgröt.

*Orklas mål är verifierade och godkända av initiativet Science Based Targets (SBTi) för att ligga i linje med 1,5 gradersmålet.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 10 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimatsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.