Passata får såsen att smaka som i Italien

Passata får såsen att smaka som i Italien

När krossade tomater smakar för lite och tomatpurén är för tjock är en tomatfond perfekt. Felix tomatfonder ger maten en fylligare och rikare tomatsmak: Passata Rustica och Passata Ekologisk.

– Med de nya tomatfonderna kommer svenska kök att dofta och smaka som i Italien. Det blir enklare att ge pizzan och chilin den där extra touchen, säger Lars-Erik Jönsson, produktchef på Procordia.

I Sverige används både ketchup, chilisås, tomatpuré och krossad tomat som smaksättare medan passata är ett relativt nytt begrepp. I länderna kring Medelhavet är däremot passata den vanligaste smaksättaren från tomat.

Italiensk matlagning är helt otänkbar utan en riktig smaksättare från tomat. Det finns lika många recept på tomatsåser som det finns italienska husmödrar. Felix nya tomatfond Passata Rustica och Passata Ekologisk är en flytande smaksättare som lyfter både tomatsåser, soppor, grytor, chili con carne, vegetariska rätter – och pizzan förstås.

– Tomatfonden är en bra bas i matlagningen och placerar sig i skafferiet mellan krossade tomater och tomatpuré. Koncentrationen av tomat i passata är nästan dubbelt så hög som hos färska tomater tack vare tekniken att ångreducera tomaterna, som gör att tomaternas naturliga smakämnen och fyllighet kommer fram, säger Lars-Erik Jönsson.

Kort produktfakta:
Felix Passata finns i två varianter förpackade i glasflaskor med 700 gram, båda av hög kvalitet. De heter Passata Ekologisk och Passata Rustica, den senare lite fylligare och kraftigare. En flaska kostar ca 16 kr i butik.

Varje hemmakock bör ha en tomatsås på repertoaren. Prova den här nästa gång:

TOMATSÅS 4 pers.
1 flaska Felix Passata
1-2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1-2 msk socker
olivolja till stekning
salt och peppar

Gör så här:
Skala och hacka löken. Skala och pressa vitlöken. Fräs gul lök och vitlök i olivolja under ett par minuter utan att det får färg. Tillsätt passatan och låt såsen sjuda på svag värme 5-10 minuter. Smaka av med socker, salt och peppar

Servera såsen till pasta med parmesan. Eller varför inte med grillad fisk och en fräsch sallad.

För ytterligare information kontakta:
Lars-Erik Jönsson, produktchef 070-657 95 10
Helena Giertz, informationsdirektör, 070-608 00 53, helena.giertz@procordiafood.com