Pepparkakshjärtan ska minska ensamhet

Pepparkakshjärtan ska minska ensamhet

Inför jul lanserar Göteborgs Kex Små pepparkakshjärtan - En ask full av kärlek; en god nyhet i dubbel bemärkelse. Lanseringen görs i samarbete med Röda Korset och varje såld ask ger tre kronor till julkampanjen "Kramas för de ensamma!".
- Julen är en jobbig högtid för många som är ensamma och med vår lansering vill vi bidra till att fler får en god jul, säger Emilie Larsson, produktchef Göteborgs Kex. Försäljningsstarten av pepparkakorna innebär även starten på projektet "En bok full av kärlek", ett samarbete mellan Röda Korset, Göteborgs Kex och Linda Skugges företag Vulkan.

Extra små, naggande goda pepparkakshjärtan bakade med smör. Det är innehållet i Göteborgs Kex julnyhet, Små Pepparkakshjärtan - En ask full av kärlek, som ligger omsluten av en vit ask med ett rött band tryckt på förpackningen. För varje såld ask går tre kronor till Röda Korsets julkampanj "Kramas för de ensamma!". Pengarna går till att rekrytera och utbilda fler frivilliga för att exempelvis besöka ensamma äldre.
- I och med vårt samarbete med Göteborgs Kex kommer bidraget från Små Pepparkakshjärtan att göra livet mindre ensamt för många människor, säger Johan af Donner, kommunikationschef på Röda Korset.

"En bok full av kärlek" ska få oss att kramas mer
I samband med lanseringen av Små Pepparkakshjärtan samarbetar Göteborgs Kex även med Linda Skugge och hennes förlag Vulkan. På baksidan av pepparkaksasken ges möjlighet att visa extra mycket kärlek genom att lämna en kramhälsning till någon man tycker extra mycket om på www.vulkan.se. De 200 bästa kramarna kommer att publiceras i "En bok full av kärlek", som kommer att finnas till försäljning lagom till Alla hjärtans dag i februari 2009. Vinsten från boken går till Röda Korset.

­­- Röda Korset är en organisation som ligger mig varmt om hjärtat och med denna bok hoppas jag att vi på Vulkan, tillsammans med Göteborgs Kex, kan ge en kram till dem som behöver det mest samtidigt som vi stödjer Röda Korsets arbete, säger Linda Skugge.

Små Pepparkakshjärtan kommer att säljas i butiker över hela landet från vecka 41. Förpackningen innehåller 175 gram och kostar ca 24.90 kronor.

För mer information kontakta gärna:
Emilie Larsson, produktchef Göteborgs Kex, tfn 0303-20 91 53
Anne Cederhage, projektledare Röda Korset, tfn 08-452 47 24