Pizzasatsning i Vansbro invigdes

Pizzasatsning i Vansbro invigdes

Att Vansbro har Dalarnas bästa företagsklimat tvivlar man inte på hos Orkla Foods Sverige. Idag invigdes en ny pizzalinje för Grandiosa minipizzor – en välkommen satsning som inte bara är miljövänlig och ökar företagets konkurrenskraft och utan också skapar framtidstro och trygghet bland medarbetarna.

Medarbetare, kommunpolitiker, representanter från Arbetsförmedlingen, journalister och andra inbjudna var på plats när vd Patrik Andersson klippte bandet till en ny pizzalinje för Grandiosa i Orkla Foods Sveriges anläggning i Vansbro.

Med den nya linjen på plats möjliggörs ännu godare minipizzor från Grandiosa. På linjen kan nämligen en mikrovågsplatta placeras under pizzan, vilket gör den krispigare vid uppvärmning i mikrovågsugn. Men det finns fler fördelar med den nyinvigda linjen:

- Vi har också installerat ett visionssystem som filmar varje pizza. Det är viktigt för att kvalitetssäkra våra produkter. Dessutom minskar spillet och vi får en bättre arbetsmiljö när manuella moment försvinner, säger Per-Inge Eriksson, platschef på Orkla Foods Sverige.

Angelica Dahlman jobbar i produktionen och var med när den nya linjen startades upp:

- Det kommer att vara lite rörigt i början. Det är ju en helt ny linje och ny utrustning och det tar ett tag att köra in den, men jag tror att det kommer att bli jättebra när vi har blivit varma i kläderna.

Sveriges största pizzeria. Så brukar man stolt kalla Vansbroanläggningen. Här har det gjorts pizzor sedan 1976. Grandiosa X-tra allt, Grandiosa Pan Pizza och Grandiosa Minipizza Calzone är några av storsäljarna idag. Årligen bakas närmare 30 miljoner pizzor i fabriken!

- Orkla Foods Sverige är en stor och viktig arbetsgivare i Vansbro kommun och vår satsning är ett bevis på att vi har en stark tro på vår verksamhet här och på det givande samarbetet med kommunen, säger Patrik Andersson, vd på Orkla Foods Sverige.

Fakta om Vansbroanläggningen

På Orkla Foods Sveriges anläggning i Vansbro började man baka pizza redan i på 1970-talet. Här jobbar idag ca 115 medarbetare med att baka pizzor, mat- och dessertpajer och mjuka kakor.