Pressinbjudan: Ostkakefabriken i Frödinge blir fossilfri

Pressinbjudan: Ostkakefabriken i Frödinge blir fossilfri

Orkla Foods Sverige tar ställning för klimatet och ställer om till fossilfritt. Senast 2030 ska all produktion vara fossilfri. Först ut är anläggningen i Frödinge, där vi bakar våra populära tårtor och ostkakor. Onsdagen den 24 oktober blir det invigning av vår nya pelletspanna, som varit den sista pusselbiten för att göra hela anläggningen fossilfri.

Som ett av Sveriges största livsmedelsföretag vill vi ta vårt ansvar för de pågående miljöförändringarna. Det nuvarande livsmedelssystemet står för nästan en tredjedel av alla utsläpp av växthusgaser. Vår ambition är att skapa hållbar mat för många och vi gör det bland annat genom att ställa om till förnyelsebara energikällor i våra anläggningar för att bidra i övergången till ett fossilfritt samhälle.

För oss är det också viktigt att vårt hållbarhetsarbete är värdefullt för de lokala samhällen där vi verkar. Omställningen till fossilfritt i Frödinge hade inte varit möjlig utan lokala leverantörer och samarbetspartners.

Klockan 13 börjar vi med invigning och sedan rundvandring i produktionen. Därefter bjuder vi på äkta småländsk fika med ostkaka och tårtor från Frödinge.

Välkomna!

NÄR: Onsdagen den 24 oktober, klockan 13-15

VAR: Frödinge Mejeri/Orkla Foods Sverige, Skolgatan 2 i Frödinge

OSA: Till Cecilia Franck, cecilia.franck@orklafoods.se eller 0735-97 97 43 senast den 22 oktober.