Procordia Food samlar all grönsakstillverkning i Eslöv - anläggning på Öland läggs ned

Styrelsen i Procordia Food beslutade vid ett sammanträde den 12 januari att inleda MBL-förhandlingar om stängning av anläggningen på Öland. Sammanlagt berörs 30 anställda. Svensk livsmedelsindustri upplever idag en allt mer utmanande konkurrenssituation, dels från handelns egna varumärken, dels från internationella aktörer. Kravet ökar därmed på en effektiv produktion med samordning i större produktionsenheter. För närvarande sker produktion av ättiksinlagda konserverade grönsaker inom Procordia Food på två separata anläggningar, i Eslöv och på Öland. Det finns stora problem att effektivt sysselsätta de fast anställda under delar av lågsäsongen vid fabriken på Öland. Grönsaksfabriken i Eslöv är en av tre fabriksenheter vid anläggningen. Genom att här finns flera enheter är det möjligt att flytta personal mellan fabrikerna och därigenom lättare hantera säsongsvariationerna. Hela Ölandsproduktionen kan inrymmas i Eslövsfabriken utan större investeringar. En enhet skapar en mer kostnadseffektiv produktion framför dagens två separata anläggningar. Detta stärker konkurrenskraften, vilket tryggar sysselsättningen för majoriteten av medarbetarna i Procordia Food. - Att föreslå en nedläggning av tillverkning på Öland har varit ett svårt beslut. Jag är medveten om att detta kommer att påverka våra anställda och deras familjer på ett negativt sätt. Vi har tagit beslutet om nedläggning eftersom det på längre sikt inte är kostnadseffektivt att bedriva grönsakstillverkning vid två anläggningar, säger Mikael Aru, Vd Procordia Food. Procordia Food inleder omedelbart MBL-förhandlingar med de fackliga organisationerna om nedläggning. Målsättningen är att all grönsaksproduktion redan under årets säsong ska ske i Eslöv. Utredningen om Procordia Foods grönsaksproduktion inleddes under hösten och bland personalen har det varit känt sedan före jul att företaget värderade en sannolik nedläggning av anläggningen på Öland. För mer information, vänligen kontakta: Helena Giertz, informationsdirektör, 0706-08 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.