Procordia Food storsatsar - bygger ny fabrik för ”allergimat”

Livsmedelsföretaget Procordia Food gör en storsatsning på storhushållsmarknaden. Företaget har investerat i en helt ny fabrik i Eslöv för SärNär-godkänd färdigmat anpassad för födoämnesöverkänsliga. - Det här är en stor satsning för oss, en satsning i mångmiljonklassen. Det är väl investerade pengar. Tänk så många vi kan glädja och hjälpa med dessa rätter, säger Mikael Aru, vd Procordia Food. I den nya fabriken i Eslöv lagas köttbullar, biffar och andra färsrätter, som är garanterat fria från gluten, laktos, mjölkprotein, sojaprotein och äggprotien. Produkterna tillverkas för restaurang- och storhushållsmarknaden. Produktionen sker enligt Livsmedelsverkets föreskrifter om SärNär-produktion, dvs tillagning av livsmedel för särskilda näringsbehov. I det här fallet innebär det att tillagningen sker på ett sett som gör att det inte kan finnas spårämnen av ovan nämnda allergener. För att garantera detta har den nya fabriken ett helt slutet system, från intag av enskilda råvaror genom hela processen till färdig paketerad produkt. Fabriken har även ett eget ventilationssystem. Dessutom har all personal som arbetar med de nya rätterna fått särskild utbildning. - Efterfrågan på säker och god mat till skolbarn och andra grupper med allergi ökar i samhället och då vill vi ställa upp. Det är ju sådant vi brinner för på Procordia Food. Att utveckla och utmana oss själva. Att använda vår stora erfarenhet och vår passion för mat och dryck till något som verkligen gör skillnad, säger Mikael Aru. De nya rätterna lanseras under ett nytt varumärke – Liva. Varumärket Liva ska samla goda lösningar för speciella kostbehov. Lanseringen av de SärNär-godkända färsrätterna är ett första steg i utvecklingen av Liva. Läs mer om Liva på www.liva.se För mer information kontakta: Åsa Scherling, PR-ansvarig Procordia Food Mobil: 070-608 02 24, e-post: asa.scherling@procordiafood.com Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2006 en omsättning på 3,1 miljarder kronor och har 1 300 anställda. Procordia Food tillverkar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen.