Risifrutti® med lågt GI

Risifrutti® Fiber, som lanserades i höstas, uppfyller kraven för lågt GI och kommer att GI-märkas. Produkten, som uppmätte ett GI-värde på i genomsnitt 46, är sedan tidigare nyckelhålsmärkt. - GI har blivit ett välkänt begrepp och det är många som lever efter GI-metoden. Det som tidigare var ett akademiskt begrepp har blivit vardag för många. Risifrutti® är en jättebra produkt. Därför känns det extra roligt att vi nu även GI-märker Risifrutti® Fiber, säger Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food. Produkten har testats i två oberoende laboratorier, enligt FAO/WHO:s riktlinjer för test av GI-värde. Testpersoner har fått äta en bestämd mängd Risifrutti® Fiber. Därefter har deras blodsockerhalt kontrollerats regelbundet under två timmar. Resultatet har sedan jämförts med resultat från motsvarande test, där samma personer fått äta glukos. Glukos, eller druvsocker som det också kallas, används som jämförelsetal när man bestämmer en produkts GI-värde. Båda testerna från de två laboratorierna visade att Risifrutti® Fiber har ett GI-värde som är lägre än 55 och produkten uppfyller därmed kraven för lågt GI. Dokumentationen har granskats och godkänts av Swedish Nutrition Foundation. I testerna uppmätte Risifrutti® Fiber ett genomsnittligt GI-värde på 46. Risifrutti® Fiber är det näringsmässigt bästa mellanmålet från Risifrutti® någonsin. Den är rik på fiber och innehåller lite socker och lite fett. Det nya mellanmålet lanserades i september 2005. Vid årsskiftet stod det klart att produkten klarar kraven för nyckelhålsmärkning. Under de drygt fyra månader som produkten funnits i butik har den sålt mycket bra. - Fiber och fullkorn har väckt stort intresse och vi tror att GI-märkningen kommer att göra att ännu fler upptäcker Risifrutti® Fiber, säger Helena Giertz. Risifrutti® Fiber innehåller fiber från råris, klippt matvete och havre. Den innehåller dessutom mindre socker än övriga mellanmål från Risifrutti®. Sortimentet omfattar även Risifrutti® Original, Risifrutti® 1,5 och Risifrutti® Manna. Risifrutti® Fiber finns i två smaker: Strawberry mix – jordgubb, vinbär, citron och fläder Raspberry mix – hallon, persika, lime och vanilj Risifrutti® Fiber kostar cirka 8 kr. Näringsinnehåll per 100 g 100,0 kcal, 2,5 g fett, 18,0 g kolhydrater, 3,0 g protein och 2 g fiber. Av kolhydraterna utgörs 8,0 g av sockerarter varav 4,1 g är tillsatt socker, Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 0706-08 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.