Risifrutti® – nu med nyckelhål

Procordia Food har nu fått klartecken från Livsmedelsverket att Risifrutti® Fiber klarar kraven för nyckelhålet. Produkten kommer att nyckelhålmärkas från och med årsskiftet. - Det är givetvis mycket glädjande att Risifrutti® Fiber får märkas med nyckelhålet. Det är ett bevis för att vårt intensiva arbete gett resultat. Det är inte bara vi själva som tycker att produkten är bra. Nu har vi en stämpel på det, säger Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food. Risifrutti® Fiber lanserades i september 2005. Målsättningen var att nyckelhålmärka produkten, som är det näringsmässigt bästa mellanmålet från Risifrutti® någonsin. Den är rik på fiber och innehåller lite socker och lite fett. - Vi har stegvis förbättrat sortimentet. 2004 minskade vi mängden fett, i våras minskade vi mängden socker och nu i höstas lanserade vi Risifrutti® med fiber, berättar Helena Giertz. Risifrutti® Fiber har bara funnits i butik sedan drygt två månader. Under den korta tiden har den sålt mycket bra. - Fiber och fullkorn har väckt stort intresse och vi tror att nyckelhålsmärkningen kommer att göra att ännu fler upptäcker Risifrutti® Fiber, säger Helena Giertz. Risifrutti® Fiber innehåller fiber från cikoriarot, råris, klippt matvete och havre. Den innehåller dessutom mindre tillsatt socker än övriga mellanmål från Risifrutti®. Sortimentet omfattar även Risifrutti® Original, Risifrutti® 1,5 och Risifrutti® Manna. I förra veckan offentliggjordes att Kajsa Bergqvist blir nytt affischnamn för Risifrutti®. - Nyckelhålmärkningen och sponsorsamarbetet med Kajsa är en riktigt positiv avslutning av det här året. Vi har befäst vår position som den aktör inom livsmedelsbranschen som driver hälsa, säger Helena Giertz. Risifrutti® Fiber finns i två smaker: Strawberry mix – jordgubb, vinbär, citron och fläder Raspberry mix – hallon, persika, lime och vanilj Risifrutti® Fiber kostar cirka 8 kr. Näringsinnehåll per 100 g 100,0 kcal, 2,5 g fett, 18,0 g kolhydrater, 3,0 g protein och 2 g fiber. Av kolhydraterna utgörs 8,0 g av sockerarter varav 4,1 g är tillsatt socker. Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 070-608 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.