Risifrutti® utan tillsatt socker

Procordia Food fortsätter utvecklingen av Risifrutti® och utökar sortimentet med en variant helt utan tillsatt socker. Risifrutti® utan tillsatt socker blir därmed det första rismellanmålet utan tillsatt socker. - Att ta fram en variant utan tillsatt socker var ett naturligt led i vår utveckling av Risifrutti, säger Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food. Risifrutti® har förbättrats stegvis inom ramen för Procordia Foods arbete med näring och hälsa, som omfattat en översyn av samtliga 700 produkter. - Vi har tidigare sänkt fetthalten, minskat på sockret och i höstas lanserade vi den första nyckelhålsmärkta varianten – Risifrutti Fiber, säger Helena Giertz. Risifrutti® utan tillsatt socker blir nummer fyra i sortimentet. Sedan tidigare finns Risifrutti® Original, Risifrutti® Manna och Risifrutti® Fiber. - Vi vill att det ska finnas en variant som passar alla. Risifrutti är fortfarande Sveriges absolut mest populära mellanmål. Det äts en och en halv bägare Risifrutti varje sekund, säger Helena Giertz. Idag finns originalet och varianter med lägre fetthalt, med fibrer, en lyxigare variant med manna och nu även en utan tillsatt socker. - Vi har satt in högsta växeln när det gäller produktveckling av Risifrutti. Det senaste halvåret har vi nu lanserat två stora nyheter – Risifrutti Fiber och nu Risifrutti utan tillsatt socker - och vi kommer inte att dra ner på takten. Fler nyheter väntar, men mer än så kan jag inte avslöja än, säger Helena Giertz. Risifrutti® utan tillsatt socker innehåller inget tillsatt socker, utan är sötad med sukralos. Sukralos är ett sötningsmedel som är ca 600 gånger sötare än socker. Det används därför i mycket små mängder. Sötningsmedlet ger en god, söt smak utan att tillföra några kalorier. Sukralos påverkar varken blodsocker- eller insulinnivån. Risifrutti® utan tillsatt socker finns i smakerna jordgubb och hallon och kostar ca 8 kr. De två produkterna finns i butik från och med vecka 18. Näringsinnehåll per 100 g 100 kcal, 4 g fett, 13,0 g kolhydrater och 3,0 g protein. Av kolhydraterna utgörs 3,5 g av sockerarter. Inget socker är tillsatt. Produkten är sötad med sukralos. Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 0706-08 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.