Så formtoppar Team Maxim inför den tuffa tävlingen "ö till ö"

Så formtoppar Team Maxim inför den tuffa tävlingen "ö till ö"

Hur orkar man springa motsvarande två Lidingölopp och simma 3,5 Vansbrosimningar? Några genvägar finns inte till ett av världens tuffaste lopp, nämligen ”Ö till Ö” i Stockholms skärgård. Ett sådant här lopp är inte för vem som helst. Deltagarna är extremt vältränade från början och sim- och löptränar hela året. Tobias Höglin, en av de två i team Maxim, var på toppningsläger i Sollefteå veckan innan årets ”swimrun”. Men både han och hans lagkamrat Roger Sjösten har året runt träning som livsstil vid sidan om sina ordinarie arbeten.

Den första september avgörs sim- och löptävlingen ”Ö till Ö” i Stockholms skärgård med start på Sandhamn och målgång, för de mest vältränade, drygt nio timmar senare på Utö. De tävlande ska avverka 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning mellan öarna. Man tävlar i tvåmannalag och deltagarna springer och simmar i våtdräkt och löparskor. Vinnande lag belönas med en segercheck på 37 500 kr.

Flera välkända idrottare är med och tävlar i årets omgång som är den sjunde i ordningen. Team Maxim är med för första gången. Både Tobias Höglin och Roger Sjösten har simmarbakgrund och tävlar även i triathlon, framför allt svenska cupen. Det är femte gången som Roger Sjösten tävlar i Ö till Ö. Största framgången hittills är en andra placering. Roger är också svensk regerande mästare i vattenpolo. För Tobias blir måndag första gången han tävlar i Ö till Ö. Men han har tre gånger tävlat i den tuffa ”Amfibiemannen” där han har segrat två gånger.

- Innan ö till ö lägger vi fokus mest på distans och då främst terränglöpning och simning med paddlar. De största förberedelserna har vi förstås inte gjort veckan innan utan hela året, berättar Tobias och Roger.

Att få energi är vitalt under såväl träning som tävling. Men Tobias och Roger, som är sponsrade av Maxim, väljer olika produkter för olika tillfällen.

- I vardagslunken med all träning använder jag mest Maxims recovery drycker efter morgonsimpassen och energibarerna, gärna banansmak. På cykelpassen föredrar jag Maxims sportdryck men vid tävling är det mest geldryckerna och total hydration jag använder, säger Tobias Höglin.

För mer information kontakta gärna

Julia Lärkert, produktchef Maxim, Axellus Sverige, telefon 08- 586 150 29mailto:,%20julia.larkert@axellus.se

Roger Sjösten, svenska simförbundet, 0708-90 22 59, roger.sjosten@simforbundet.se

Tobias Höglin, tobias.hoglin@gmail.com

Annika Hjerpe, kommunikationsdirektör, Axellus Sverige, telefon 08- 586 150 14, annika.hjerpe@axellus.se

Axellus startade 2007 i Sverige och är en del av den norska Orkla-koncernen vars hälsoprofil startade redan 1854. Axellus är i dag den ledande nordiska leverantören av kosttillskott och representerar varumärken som Nutrilett, Litomove, Pikasol, Maxim och Gerimax. Missionen är att hjälpa folk att leva mer hälsosamt, detta genom våra produkter och den forskning som ligger bakom dessa. Vår devis är ”Healthy living made easier”. Läs gärna mer på www.axellus.se

Axellus är en seriös och kvalitativ leverantör av olika typer av kosttillskott. Vi värdesätter högt vår trovärdighet och därför är vi certifierade enligt branschorganisationen Svensk Egenvårds riktlinjer ”Säkra kosttillskott till konsument”. Certifieringskriterierna har Svensk Egenvård tagit fram tillsammans med LRQA och de bygger på branschriktlinjerna för kosttillskott och för sport- och viktminskningsprodukter  samt ett antal internationellt erkända livsmedelsstandarder. Axellus var ett av de första företagen i Sverige som har certifierades för kosttillskott, sport- och viktminskningsprodukter.

Certifieringen innebär att vi på Axellus åtagit oss ansvar att arbeta enligt fastlagda kriterier och att vi genom regelbundna kontroller granskas att vi vidmakthåller våra kunskaper och att vi fortfarande uppfyller kriterierna för den hårda certifieringen.

Certifieringen av ”System för säkra kosttillskott, Sport- och viktminskningsprodukter” är tidsbegränsad till en treårsperiod. Detta innebär att om vi vill fortsätta att vara en certifierad och kvalitetssäkrad leverantör kommer vi genomgå ytterligare en revision likt den vi genomgick när vi blev certifierade.

När det gäller vår Omega-3 är vi stolta medlemmar i Goed Omega-3 samt för Möller’s Tran även i den internationella miljöorganisationen Friends of the sea.