Såddtid för Procordia – 20 miljoner potatisar i den sydsvenska myllan

Såddtid för Procordia – 20 miljoner potatisar i den sydsvenska myllan

För Procordia är våren en tid på året som är lite extra speciell. Ordspråket säger som man sår får man skörda och detta stämmer på fler än ett sätt. På våren läggs grunden för många av våra mest folkkära produkter under varumärkena Felix och Önos. I april sattes 20 miljoner potatisar och i dagarna sås 5 miljoner gurkfrön.

I 60 år har Procordia odlat på de svenska åkrarna, med hjälp av kontraktsodlare. Potatisen kommer från skånska slätter och gurkan odlas på Öland och i Blekinge. Hela 5 % av grönsaksodlingarna är helt ekologiska. Både potatis och gurka hör till våra allra viktigaste råvaror och återfinns i en mängd produkter. Fina råvaror kräver omsorg, potatisen på sitt vis och gurkan på sitt.

Potatis är känslig för sjukdomar, torka och skadedjur. Från sättningen på vårkanten till skörden i augusti - oktober följer några månader men idogt arbete för att hålla borta sjukdomar och hålla jämn fuktighet. Gurkan kräver sin omsorg på andra sätt och fröna "bäddas ner" med odlingsväv efter sådd. Mycket av arbetet med gurkorna måste ske för hand eftersom de med sitt höga vatteninnehåll är en känslig grönsak. Gurkskörden är en speciell tid i Eslöv då doften av ättikslag sakta sprider sig över staden och minner om Herbert Felix, som grundade Felix 1939.

Svenskarna gillar sin potatis och äter den i en mängd olika former, däribland som potatismos, potatisbullar, raggmunkar, potatisgratäng, klyftpotatis och pommes frites. Gurkan återfinns senare som smörgåsgurka, Felix Bostongurka®, saltgurka, gammeldags skivad och ättiksgurka, under folkkära varumärken som Felix och Önos.

Låt dig väl smaka!

Recepttips! Gör frittata av Felix Potatis- och rotsaksblandning

• Blanda 8 ägg med 2 dl mjölk eller grädde i en skål. Krydda med lite salt och peppar.
  • Hetta upp en stekpanna (som tål ugnsvärme) med lite matolja. Häll i den färdigrostade Medelhavsblandningen och därefter äggsmeten.
  • När blandningen börjat sätta sig i kanterna av pannan, ställ in stekpannan i ugnen i 200ºC tills den fått fin färg, ca 15-20 minuter.
  • Stjälp eventuellt upp frittatan på ett fat och låt den vila några minuter innan servering.

För ytterligare information, var vänlig kontakta;
Eva Nordholm, Informationschef Procordia, +46 706 95 00 05,
eva.nordholm@procordia.se.
Läs mer om Procordia på vår nylanserade webbplats! www.procordia.se