Smaksatta kex - en het nyhet på ostbrickan

Smaksatta kex - en het nyhet på ostbrickan

Allt fler hittar sin favoritost bland de mer neutrala ostfamiljerna getost, färskost och kittost. Dessa ostar kräver oftast ett kex med lite mer smak för att framhäva osten och få den perfekta smakupplevelsen. Göteborgs Utvalda Vitlök & Basilika är ett nytt smakrikt kex som passar bäst med neutrala ostar.

– Vi ser en större efterfrågan på smaksatta salta kex och vill gärna möta konsumentens behov med vårt nya kex Göteborgs Utvalda Vitlök & Basilika. Kexet passar alldeles utmärkt även som snacks eftersom de är så smakrika, säger Martina Pettersson, produktchef på Göteborgs Kex.

Göteborgs Utvalda Vitlök & Basilika är spröda kex med fin ton av olivolja och havssalt kryddade med vitlök och basilika.

Kexet är ett av sex, i den populära ostkexserien Göteborgs Utvalda. Serien har tagits fram tillsammans med Jenny Svenson, svensk Ostmästarinna 2006 och osthandlare i femte generationen.

Utvalda Vitlök & Basilika finns i butik i januari med ett rekommenderat pris på 20,90 kr. Förpackningen innehåller ca 50 kex och väger 150 gram.

Tre heta tips till ostbrickan

1. Getostbollar med soltorkade tomater
  2. Färskostkräm med Grana Padana & pestomarinerade kräftstjärtar
  3. Kronärtskockskräm på tvättad kittost

Enkla knep för att höja smakupplevelsen på ostbrickan

• Låt osten ligga framme i rumstemperatur någon timme innan den serveras.
  • Kombinera sött och salt. Ostar och kex är ofta salta, medan viner och frukter har sötma.
  • Servera de mildaste ostarna och tillbehören först. Börja med färskost, hårdost och vitmögelost, fortsätt med getost, tvättad kittost och sist blåmögelost.
  • Kanterna på osten håller den fuktig och bör vara kvar när du serverar den. Och de går absolut att äta.

Fler smakkombinationer och andra tips hittar du på Jenny Svensons blogg på www.ostochkex.se

Högupplösta bilder kan laddas ned på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/goteborgskex

För mer information kontakta gärna
Camilla Everberg, marknadschef Göteborgs Kex,