Svenska godisuppstickaren BUBS gör internationell succé – gör stora investeringar för att möta efterfrågan

Tusentals videos och miljontals visningar – internettrenden ”swedish candy” har gjort internationell succé. Runt om i hela världen, men framförallt i USA och Australien, provar nya konsumenter hallonlakritsskallar och fruktiga ovaler från Bubs. Och de älskar det! Den höga efterfrågan från både svenska och internationella godisälskare gör att Orkla Confectionery & Snacks nu gör en första investering på 20 miljoner SEK i Bubs godisfabrik i Jönköping för att öka kapaciteten redan i sommar. Ambitionen är att därefter växa ytterligare med fler långsiktiga investeringar.

I Sverige älskar man sitt lösgodis. Lösgodis har varit ett fenomen sedan 80-talet då Livsmedelsverket började tillåta självplock för kunder. I Sverige äts det ungefär 15 kilo godis per person och år. Efter dippen av lösgodisförsäljning som skedde under pandemin är nu försäljningen nästan tillbaka på samma nivåer som tidigare. Nu har det svenska lösgodiset dessutom plötsligt fått en internationell arena tack vare internetfenomenet ”swedish candy” som slagit stort på TikTok och Instagram. I USA och Australien vallfärdas det för att få tag i svenskt godis i butiker och på nätet.

- Vi märker av den internationella trenden genom allt fler internationella besökare på hemsidan, följare i sociala medier och många nya förfrågningar från internationella grossister. Det är otroligt roligt att se folks förundran och entusiasm när de tar de första tuggorna på en svensk döskalle, oval eller blixt, säger Niclas Arnelin, affärsområdeschef för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks Sverige och tidigare vd på Bubs.

Bubs har tillverkat godis i småländska Jönköping sedan 1990-talet. 2022 köpte Orkla Confectionery & Snacks Sverige det familjegrundade godisföretaget och den fantastiska utvecklingen har fortsatt spikrakt uppåt med en tillväxt på 48% under 2023. I fabriken i Jönköping arbetar 50 personer som tillsammans producerar miljontals kilo godis. Det är framförallt skallarna och ovalerna som blivit Bubs signum i godistillverkningen.

- I Sverige har vi generellt och historiskt hög kvalitet på vårt lösgodis. Och just våra skallar och ovaler har blivit så enormt populära tack vare smakerna och vår unika konsistens på godiset. När vi jobbar med smaksättning så håller vi inte igen- vår inställning att det ska smaka gott och mycket. Dessutom är allt vårt godis gelatinfritt och veganskt., säger Niclas Arnelin.

Den höga efterfrågan gör att Orkla Confectionery & Snacks nu investerar 20 miljoner SEK för att öka kapaciteten i godisfabriken. Det är den initiala delen av en större utbyggnadsplan. Den här första investeringen kommer innebära en kapacitetsökning på cirka 20 % och installeras under sommaren på anläggningen.

- I första hand bygger vi ut för att ta hand om alla godisälskare och kunder här i Sverige. Men när vi nu ökar kapaciteten, både på kort sikt och i kombination med våra planer på längre sikt, så hoppas vi även kunna nå en mer internationell marknad. I dagsläget går ungefär 25 % av vår produktion på export, framför allt till våra nordiska grannländer, säger Niclas Arnelin.

Om Bubs och Orkla Confectionery och Snacks
    BUBS Godis är ett svenskt godisföretag med bas i Jönköping. Bubs har funnits sedan 1992 och som namnet antyder kretsar Bubs vardag kring fantastiskt gott godis - som till exempel den legendariska Hallonlakritsskallen, en av Sveriges mest sålda och omtyckta godisbitar.

BUBS är ett högteknologiskt företag och vi tillverkar vårt godis i en av Nordens modernaste godisfabriker med avancerad och automatiserad utrustning. Fabriken är troligtvis den enda godisfabriken i landet med förarlösa truckar. Tack vare stora miljöinvesteringar i fabriken såsom solceller och pelletsbrännare kan vi markant minska våra utsläpp av skadliga växthusgaser. Fabriken är igång dygnet runt och vi tillverkar flera miljoner kilo godis varje år.

Orkla Confectionery och Snacks har en lång historia av framgångsrika varumärken, som exempelvis OLW, Smash och Göteborgs kex, och högt konsumentförtroende.