Svenskarna har fått en ny chipsfavorit: Pepprig smak från OLW gick rätt in på 10-i-topp-listan

Inte sedan i början av 90-talet har en chipsnyhet blivit så populär som OLW:s senaste lansering Sourcream & Peppar. Den har på kort tid blivit den fjärde populäraste smaken på marknaden efter Sourcream & Onion, Grill respektive Dill & Gräslök

När det gäller chipssmaker är svenskarna relativt traditionella. De vanligaste fyra smakerna - Sourcream & Onion chips, Grillchips, Lättsaltade chips och Dill & Gräslök chips - står för nästan 90 procent av chipsförsäljningen. I början av 90-talet lanserades Sour Cream & Onion som genast blev en bästsäljare. Inte sedan dess har någon chipstillverkare lyckats lansera en ny smaksuccé. Men nu verkar OLW ha lyckats.

- Vi är oerhört stolta över att ha lyckats lansera en smak som har blivit så populär. Som marknadsledare inom snacks är det viktigt att ständigt utveckla sortimentet. Just nu gör vi en stor satsning. Vi byter från palmolja till solrosolja för alla chips. Parallellt byter vi designen och har skapat en ny kommunikationsplattform för OLW. Vi har inlett året mycket starkt, säger Marcus Thollin, marknadschef OLW.

Chips är ett sällskapssnacks, och vi föredrar att dela dem med andra. Chips äts framför allt på helger och konsumtionen ökar vid högtider och stora evenemang. Under EM njuter svenskarna av chips tillsammans med vänner och familj. Försäljningen ökar med ca 12% i antal påsar i samband med EM*. Med stor sannolikhet äter svenskarna vårens senaste peppriga nyhet - Soucream & Peppar.

Det säljs snacks för ca 2,4 miljarder kr årligen.OLW är marknadsledare med ca 34% av totala snacksförsäljningen. Ca 35% av snacksförsäljningen är potatischips och OLW står för ca 31% av försäljningen av potatischips*.

Lite korta fakta om OLW-chips:
Högtidstoppen då vi köper mest chips är:
1. Nyår
2. Midsommar
3. Allhelgona helgen
4. Påsk
5. Valborg

Varje år går 20 miljoner kilo potatis till chips.
Till ett kilo chips går det åt ungefär fyra kilo potatis.
Potatischips är det största segmentet inom snackskategorin.
*(Källa: Nielsen, antal EAN, 2006-2008 och Källa: Nielsen, rullande helår, tom v 20, 2008)

Produktbild finns att ladda ner på www.newsdesk.se/pressrum/olw

För mer information kontakta gärna:
Marcus Thollin, marknadschef OLW, 0704-19 77 68

OLW Sverige AB är marknadsledare på den svenska snacks- och natursnacksmarknaden. Företaget omsätter 700 MSEK och har 275 anställda. OLW tillverkar snacksprodukter under varumärkena OLW och Parrots. I sortimentet finns bl a nötter, chips, ostsnacks, popcorn och dipmixer. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Filipstad och Halmstad. Huvudkontoret finns i Solna. OLW ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.