Orsa Grönklitt öppnar sina längdspår redan den 28 Oktober

Orsa Grönklitt öppnar sina längdspår redan den 28 Oktober

Orsa Grönklitt, en välkänd skiddestination som erbjuder ett brett utbud av vinter- och sommaraktiviteter, är stolta över att meddela att längdskidspåren kommer att öppnas för säsongen redan den 28 oktober. Det är en tidpunkt som många vintersportentusiaster har längtat efter, och för Orsa Grönklitt är det en möjlighet att leverera ännu en minnesvärd och kvalitativ upplevelse för alla besökare.

Orsa Grönklitt är en av de anläggningar i Sverige som är tidiga på snö, just Orsa Grönklitt har alltid som mål att försöka öppna upp längdspåren till höstlovet, men de senaste två åren har man fått skjuta på det en aning. "Våra längdspår är starkt förknippade med högsta kvalitet och vi vill säkerställa att vi kan erbjuda våra gäster en bra produkt. Som väderprognosen ser ut nu känner vi att vi kan få till en hållbar och bra produkt av den sparade snön som vi lägger ut " säger Johan Sares, VD Orsa Grönklitt. Produktion och lagring av snö är inte bara kostsam utan kräver också ett omfattande arbete, det är därför spårkortsavgiften är av sådan stor betydelse för oss. Den hjälper oss att komma igång tidigt, samt att vi kan bibehålla våra spår i världsklassnivå."

Till premiären börjar Orsa Grönklitt att lägga ut snön på Konstsnöspåret, ca 1 km, och därefter fortsätter man att lägga ut snön så långt det räcker. Man räknar på totalt ca 3 km spår till premiären den 28 oktober. Spåren kommer att vara i full maskinbredd, vilket möjliggör åkning i både skate- och klassisk stil.

En av de faktorer som verkligen utmärker Orsa Grönklitt är det engagerade teamet av medarbetare som arbetar på anläggningen. Många av dem har en imponerande bakgrund inom skidåkning och brinner för att skapa de bästa möjliga förhållandena för alla besökare. Johan Sares poängterar deras betydelse: "Vi är otroligt stolta över vårt team och deras engagemang. Många av dem har själva imponerande meriter inom skidåkning och förstår vikten av välpreparerade spår."

I anslutning till längdpremiären slår även Längdcentrum upp dörrarna, den 26 oktober är de redo att ge gästerna tillgång till de senaste nyheterna och den expertis som krävs för att göra varje skidupplevelse unik.

Nu är det dags att plocka fram skidorna och förbereda sig för en säsong full av äventyr på Orsa Grönklitt. Här är den perfekta platsen att njuta av vintern och träna för Vasaloppet. Välkommen till en spännande och minnesvärd säsong på Orsa Grönklitt!