Ny rapport synliggör allvarliga risker för människorättskränkningar inom den italienska vinindustrin

Arbetare inom den italienska vinindustrin löper hög risk att utsättas för tvångsarbete, fattigdomslöner och osäkra kontrakt. Idag lanserar hjälporganisationen Oxfam en rapport om arbetsförhållandena i den italienska vinproduktionen.

Rapporten som bland annat baseras på intervjuer med arbetare på vingårdar i fyra regioner i Italien: Toscana, Piemonte, Apulien och Sicilien pekar på faktiska och potentiella risker för mänskorättskränkningar inom vinindustrin i Italien. Rapporten ger också en rad rekommendationer på åtgärder för att förebygga och minska risken för människorättskränkningar i leverantörsleden.

Rapporten visar bland annat risker för:

1. Levnadslön. I alla fyra regioner är låga löner vanligt. Rapporten visar att en betydande del av både italienska arbetare och migrantarbetare inte har råd att täcka sina grundläggande behov utan att arbeta övertid.

2. Tvångsarbete. Migrantarbetare – från både Afrika och Östeuropa – kan vara utsatta för tvångsarbete samt avsaknad av skriftliga kontrakt - en av de allvarligaste kränkningarna av de mänskliga rättigheterna.

3. Osäkra anställningsvillkor. Många arbetare vågar inte framföra klagomål – ofta på grund av rädsla för att förlora sitt jobb eller till och med bli utsatt för repressalier från arbetsgivaren. Bristen på kunskap om och upplevelsen av att inte kunna gå med i en fackförening var särskilt utbredd på Sicilien.

4. Skadliga arbetsförhållanden. Arbetare på vingårdar står inför en rad hälso- och säkerhetsrisker, inklusive muskel- och skelettsjukdomar, utmattning och giftiga ångor. Många av de arbetare som intervjuats vittnar om att de har otillräcklig skyddsutrustning.

Hanna Nelson, policychef på Oxfam Sverige säger:

”Som rapporten belyser tvingas människor i fattigdom att sätta sina liv och sin hälsa på spel för vår vinkonsumtion. Genom samarbetet med Systembolaget har vi kunnat identifiera en del av den utbredda problematiken i Italien och runt om i världen. Tyvärr är det ofta människor som lever i fattigdom och utsatthet som betalar priset för hur vår globala handel ser ut idag.”

Mellan 2014 och 2019 dog cirka 1500 personer inom det italienska jordbruket på grund av exploaterande arbetsförhållanden. Migrantarbetare inom jordbruket har ökat kraftigt sedan 2007 och de är särskilt utsatta för människorättskränkningar och det förekommer att vinproducenter utnyttjat migranter för att sänka kostnader och öka produktiviteten.

”Systembolaget har tagit ett viktigt steg genom att se över vilka risker och kränkningar av mänskliga rättigheter som förekommer i leverantörsled. Vi ser fram emot att följa dom förändringar som Systembolaget genomför för att hantera detta. Vi hoppas också att fler företag följer deras exempel. Att identifiera och erkänna problemen är nödvändigt för att kunna ta sitt ansvar och åtgärda människorättskränkningar, säger Hanna Nelson, policychef på Oxfam Sverige.

Sara Norell, direktör sortiment och inköp på Systembolaget säger:
Tyvärr är det inte självklart att mänskliga rättigheter respekteras på alla platser i världen där de produkter vi säljer produceras. Systembolaget vill bidra till en förbättring på både kort och lång sikt och därför är ett systematiskt hållbarhetsarbete viktigt. Med den här rapporten har vi ökat vår förståelse för de utmaningar och risker som finns när det gäller de italienska vinarbetarnas situation. Vi vet att det finns liknande utmaningar i många andra delar av världen och vi ser att åtgärder som vi vidtar i Italien också kan användas i andra länder. Just nu arbetar vi bland annat med att implementera ett ramverk för hållbara inköp, med krav på en utökad riskanalys och rapportering av brister samt med att utbilda oss själva, våra leverantörer och andra intressenter om risker kopplade till inköp. Denna granskning är för oss ett konkret sätt att ytterligare inkludera människorättsperspektivet i Systembolagets inköpsarbete och vi kommer att fortsätta genomföra denna typ av människorättsanalys för andra, relevanta ursprung.

Anmälan till seminariet