EU-flaggor / Akisneem, risodlare i Ghana. Foto: Canva / Nana Kofi Acquah

Oxfams kommentar: EU-länderna fortsätter urvattna EU-lagförslag om företagsansvar

Idag har de europeiska justitieministrarna enats om ett lagförslag för att företag ska ta ökat ansvar för mänskliga rättigheter, miljö och klimat och kunna hållas ansvariga för den skada de orsakar.

Hanna Nelson, policychef Oxfam Sverige, kommenterar lagförslaget:

– Idag urvattnade EU-länderna vad som skulle kunna bli ett historiskt förslag för att minska risken för företags kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöförstörelse. Det är en förlust för alla kvinnor och män som idag jobbar under fruktansvärda förhållanden runtom i världen för att producera de varor som hamnar i våra kundvagnar. De enda som kan fira idag är företagens lobbyister.

– Även Kommisionens förslag till direktiv, som varit utgångspunkt för medlemsstaternas förhandlingar var långt ifrån den historiska och systemskiftande lagstiftning som människor runt om i världen hade hoppats på. Nu, efter att EU-länderna fått säga sitt, är lagstiftningen ännu svagare. Tyvärr kan vi också konstatera att det är en besvikelse att Sverige inte drivit på för att försöka förbättra lagförslaget. Tvärtom, när medlemsländerna träffades för slutförhandling, kunde vi höra energi- och näringsminister Ebba Busch som talade om att Sverige hade önskat se än ännu svagare lagstiftning där företag kan undslippa ansvar och rättsliga påföljder.

Oxfam Sverige lanserade igår kampanjen Kosten som förkortar livet som visar på lidandet bakom maten som hamnar på svenska butikshyllor till följd av att företag inte tar tillräckligt ansvar för mänskliga rättigheter.

– Det här lagförslaget är så viktigt eftersom vi dagligen får rapporter om omfattande lidande i europeiska företags leverantörskedjor. Det är helt uppenbart att företag måste ta ett större ansvar för att säkerställa att människorna i hela deras leverantörskedjor behandlas rättvist och tjänar en levnadslön, säger Hanna Nelson. Än är inte sista ordet sagt i frågan. Förhandlingarna fortsätter i Europaparlamentet och sedan ska medlemsländerna och parlamentet komma överens om ett slutgiltigt direktiv.

– Nu måste Europaparlamentet ta upp kampen och plocka upp den nota som EU-ministrarna har lämnat. De måste se till att företag, inklusive banker och investerare, hålls ansvariga för den skada de orsakar människor och miljö, säger Hanna Nelson.

Om det civilrättsliga ansvaret säger Hanna Nelson:

– Lagen innehåller flera kryphål som gör det möjligt för företag att slippa undan rättsliga påföljder när de har brustit i sitt ansvar för mänskliga rättigheter och miljö.

Om finanssektorn:

– Enligt medlemsländernas överenskommelse kommer det fortsatt vara upp till varje EU-land att bestämma om de vill att banker och andra aktörer inom finanssektorn ska beröras av lagstiftningen. Därmed är risken stor att finanssektorn kommer att kunna fortsätta att kränka mänskliga rättigheter och skada miljön utan att hållas ansvariga.

Om rättvisa och tillgång till gottgörelse för människor som drabbats av företags kränkningar

– Spelplanen har nu riggats till företagens fördel, så långt att vi nu inte vet om lagen ens kommer göra någon skillnad för de människor som har drabbas på olika sätt av företags bristande respekt för mänskliga rättigheter och miljö.

Om krav kopplat till klimatet

– Klimatkrisen är den största utmaningen i vår tid. Ändå är den bara ett litet tillägg i medlemsstaternas överenskommelse.

Oxfam är en global rörelse och expertorganisation som kämpar för en jämlik framtid. Vi arbetar för att förbättra människors liv över hela världen: genom akuta insatser, genom att sprida kunskap, och genom att bekämpa den ojämlikhet som orsakar fattigdom och orättvisor. Vi vet att ökad jämlikhet leder till en bättre morgondag för både människor och för vår planet. Vår vision är en jämlik värld utan fattigdom och orättvisor, där allas rättigheter tillgodoses och respekteras och där människor kan påverka sina egna liv.