Europaparlamentets nya krav - företag ska respektera mänskliga rättigheter och miljö

Idag röstade Europaparlamentet ja till nya regler kring företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö i sina globala leverantörskedjor. Parlamentet ger därmed ges stöd för att en lagstiftning om en obligatorisk human rights due diligence. En sådan EU-lag skulle innebära ett krav för företag att analysera och motverka risker för kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöförstöring, vilket idag görs på frivillig basis. Det skulle också innebära att människor som påverkas har möjlighet att utkräva ansvar och få gottgörelse. Parlamentets beslut är en stark signal till kommissionen som nu arbetar med att ta fram det faktiska lagförslaget som förväntas vara färdigt under våren 2021. Efter det återstår att EU-lagen antas och införlivas i svensk lag.

Idag finns ingen EU-gemensam lag, och endast en handfull av EU:s medlemsländer har antagit liknande nationell lagstiftning. Samtidigt är det idag enligt FN-organet ILO 25 miljoner människor globalt som arbetar under slavliknande förhållanden. Studier visar också att endast en tredjedel av europeiska företag genomför så kallad human rights due diligence. I en granskning av 46 svenska företags hållbarhetsrapporter gjorde nästan vartannat företag ingen uppföljning av om deras policy för mänskliga rättigheter faktiskt följs.

Heidi Lampinen, policyansvarig på Oxfam Sverige säger:

”Det här är ett viktigt steg i rätt riktning och en tydlig uppmaning till kommissionen: vi behöver EU-regler som håller företag ansvariga för deras människorättskränkningar och miljöpåverkan. Alltför länge har europeiska företag inom allt ifrån mode till fossila bränslen agerat fritt utan att kunna ställas till svars. Lagstiftning som gäller hela EU och företagens leverantörsled globalt kan sätta stopp för det här och säkerställa att människor som utnyttjas och exploateras av företag får upprättelse.”

”Idag har inte heller Sverige en lag som kräver att företag respekterar mänskliga utomlands. Här vill vi och många med oss se en förändring. Sverige måste nu med kraft driva på för en effektiv lagstiftning som också innebär sanktioner mot de företag som kopplas till kränkningar av mänskliga rättigheter. ”

- Det finns ett stort stöd för denna lag:

- Ändringsförslaget för så kallade tvingande bestämmelser garanterar att europeisk lag tillämpas i civila ärenden mot europeiska företag vid europeiska domstolar för mänskorättskränkningar som skett utomlands. Nu tillämpas "lagen i det land där skadan inträffade" av EU-domstolar i sådana fall, vilket fortsätter att generera rättsosäkerhet samt ekonomiska kostnader och tidsfördröjningar för både offer, företag och domare.

- Oxfam förespråkar att EU-lagstiftningen ska inkludera fem nyckelelement:

• Att reglerna gäller i hela företagens globala leverantörsled och värdekedjor, ner till den första produktionsnivån.
  • Att EU och företag konsulterar människor som utsätts och riskerar utsättas för människorättskränkningar. Detta är inte bara en grundläggande princip för mänskliga rättigheter, utan enligt vår erfarenhet det enda sättet att avslöja dold exploatering.
  • Att EU antar ett genusmedvetet tillvägagångssätt eftersom kvinnor ofta är dem som drabbas hårdast.
  • Att företag måste redogöra för om de orsakar, bidrar till eller är kopplade till människorättskränkningar och tvingas vidta lämpliga åtgärder för att bekämpa dem.
  • Att företag hålls ansvariga för alla människorättskränkningar de bidrar till.

- Studien om europeiska företag och human rights due diligence finns här: EU-kommissionen, Study on due diligence requirements through the supply chain, januari 2020, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/8ba0a8fd-4c83-11ea-b8b7-01aa75ed71a1/language-en

- Oxfam arbetar med att förbättra villkoren i leverantörsleden på flera sätt. Mer om våra samarbeten med företag, bla Systembolaget och Coop, här samt den globala kampanjen Behind the Barcodes.