Sabina är textilarbetare i Bangladesh.  Hon medverkade i Oxfams kampanj “What she Makes” som kräver att stora företag ska betala levnadslöner till sina anställda.  Foto: Fabeha Monir/Oxfam
Sabina är textilarbetare i Bangladesh. Hon medverkade i Oxfams kampanj “What she Makes” som kräver att stora företag ska betala levnadslöner till sina anställda. Foto: Fabeha Monir/Oxfam

EU:s tungviktare går storföretagens ärenden: urholkar lag om företags ansvar

Idag har EU-länderna godkänt den nya EU-lagstiftningen för att hålla företag ansvariga för den skada de orsakar människor och planet: Corporate Sustainability Due Diligence-direktivet (CSDDD).

Sverige var ett av de länder som lade ner sin röst.

– Vi välkomnar att EU-länderna i dag röstat igenom en historisk lagstiftning. Men det är mycket beklagligt att Sverige valde att lägga ner sin röst, och dessutom har bidragit till att lagförslaget har försvagats längs vägen. Många svenska företag har efterfrågat den här lagstiftningen, som låter dem verka på samma spelplan som övriga företag i EU, eftersom det stärker deras konkurrenskraft och deras hållbarhetsarbete, säger Caroline von Uexküll.

Oxfam EU:s policyansvariga för ekonomisk rättvisa, Marc-Olivier Herman reagerar på beskedet:

– De goda nyheterna är att företagslobbyisterna och deras allierade misslyckades med att sänka denna historiska lagstiftning. De dåliga nyheterna är att EU-länderna ännu en gång urholkade lagen för att blidka storföretag. Detta underminerar Europas självutnämnda position som ledande inom demokrati och mänskliga rättigheter.

– Just nu eldar oansvariga företag upp planetens framtid och tjänar pengar på kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Ändå valde EU-länderna att skjuta lagens ikraftträdande till slutet av decenniet. Utöver det har de låtit tusentals fler företag slippa undan ansvar.

– Hur dystert det än är kan vi inte låta denna möjlighet att hindra företags kränkningar gå oss förbi. Allas ögon är nu på EU-parlamentarikerna. De kan inte hålla denna lag gisslan, utan måste rösta igenom den snarast. Att försena den ytterligare skapar bara fler möjligheter för att sabotera den.

Bakgrund:

Idag har EU-länderna gjort följande ändringar till överenskommelsen som nåddes i december:

• En drastisk minskning av antalet företag som kommer behöva följa lagen. Endast företag med över 1000 anställda och 450 miljoner euro i årlig omsättning kommer täckas av lagen, jämfört med den tidigare överenskomna gränsen på 500 anställda och 150 miljoner euro. Detta innebär att färre än 5500 europeiska företag kommer behöva följa lagen, från de tidigare uppskattade 17 000 i överenskommelsen från december.
  • De flesta företag (med över 1000 anställda och 450 miljoner euro i årlig omsättning) kommer inte behöva börja följa dessa regler förrän 2029. Endast europeiska företag med över 5000 anställda och 1,5 miljarder euro i årlig omsättning behöver följa reglerna från 2027. För de företag med över 3000 anställda och årlig omsättning på 900 miljoner euro börjar reglerna gälla 2028. För företag utanför Europa gäller bara reglerna för omsättning i EU.
  • Företag har färre skyldigheter att se över sin påverkan på mänskliga rättigheter och planeten eftersom de inte behöver övervaka den påverkan deras kunder har när de är klara med produkten, detta inkluderar demontering, återvinning, kompostering och om de hamnar på soptipp.
  • Företag behöver inte längre uppmuntra sina ledare att efterleva företagens planer för klimatomställning genom ekonomiska incitament.
  • Regeringar kan begränsa fackens och civilsamhällets roll i att stötta överlevare av företags kränkningar när de söker upprättelse.

Vad händer nu?

• Europeiska Parlamentets utskott för rättsliga frågor (JURI) beräknas rösta om att ratificera lagen de kommande veckorna. Hela parlamentet borde ge sitt slutgiltiga godkännande i omröstning i plenum i april.
  • EU-länderna kommer officiellt godkänna lagen senare i år. De kommer behöva översätta den till nationell lag och implementera den innan den kan verkställas.

Tidslinje för CSDDD:

• I mars 2021 välkomnade Oxfam en första skiss på lagen om företags ansvar från Europeiska Parlamentet.
  • I februari 2022 presenterade Europeiska Kommissionen förslaget. Oxfam ansåg det vara långt ifrån tillräckligt.
  • December 2022 kom EU-länderna överens om sin position kring den nya EU-lagen. De urvattnade ett redan svagt förslag från Kommissionen.
  • Juni 2023 kom EU-parlamentarikerna överens om sin position och skickade blandade budskap till offer för företags kränkningar.
  • December 2023 nådde EU-länderna, Parlamentet och Kommissionen en gemensam överenskommelse om lagen vilket var en stor milstolpe.
  • Februari 2024 drog Tyskland tillbaka sitt stöd för förslaget. Detta ledde till att andra EU-länder tänkte om och blockerade lagens godkännande.

Över 100 000 människor har skrivit under i stöd för CSDDD.

Civilsamhället i Europa och världen såväl som hundratals företag, företagsorganisationer och investerare har efterfrågat denna lagstiftning.

Företagsorganisationer i Sverige, Italien och Tyskland har vädjat till sina regeringar att stå fast vid överenskommelsen och godkänna lagen.