Höstsådd

Nu sås nästa års bröd - Höstsådd för mer stabil livsmedelsförsörjning

Höstsådden av spannmål är nu i full gång hos odlarna som levererar till Pågens kvarn. Det är inte bara på våren det sås i Sverige, faktum är att höstsådden nu ökat till hela 85-90 procent av den totala sådden. Spannmål som nästa sommar skördas, mals till mjöl och sedan bakas till bröd. En utveckling som innebär att odlingen blir än mer miljömässigt hållbar men också mer stabil samtidigt som vi stärker svensk livsmedelsförsörjning och minskar importbehovet.

Att odla tåliga spannmål och kvalitetsvetesorter som lämpar sig för såväl brödbakning som det svenska klimatet, är viktigt för att säkra tillgången på svenskt bröd. Att svensk odling spelar en central roll för livsmedelsproduktionen i vårt land kan illustreras med exemplet att en kvadratmeter spannmålsodling resulterar i cirka två bröd.

- “I spåren av pandemin har svensk livsmedelsförsörjning hamnat i fokus. Att yttre faktorer som väder och vind påverkar skördeutfallet har man alltid vetat, och därför är det viktigt att försöka få stabila skördar. På Pågen har vi alltid värnat om det svenska jordbruket. Det är ju vår uppgift att se till att det finns bröd på bordet, att det är bakat i Sverige och bakat på svenskt mjöl”, säger Anders Carlsson Jerndal, VD på Pågen.

Höstsått högproteinvete minskar import

Mjölet utgör den största ingrediensen när man bakar bröd. Tillsammans med utvalda odlare bedriver Pågen genom sin kvarn, Lilla Harrie Valskvarn, ett utvecklingsarbete för att säkra tillgången på hållbart svenskt mjöl. Höstsådd och testodlingar är en viktig del i Pågens arbete för att säkerställa ett både livskraftigt och hållbart, svenskt jordbruk.

De senaste årens testodlingar har resulterat i att nya sorter av höstsått högproteinvete nu odlas i Sverige istället för att importeras. Högproteinvete, vilket behövs för att baka luftiga, goda bröd, har tidigare krävt antingen sådd på våren eller import i hög utsträckning. I höst ökar Pågen via sina odlare sådden av högproteinvete med ytterligare 25 procent mot förra året.

- “Med årets minskade skörd i färskt minne arbetar vi långsiktigt för att säkra tillgången på svenskt mjöl. Många år av utvecklingsarbete av inte minst höstveteodling har frigjort oss från importberoende. Höstvetet, vilket ger en mer stabil skörd, är nu i större utsträckning än tidigare en stor del av våra odlares totala sådd. Rotsystemet slår djupare när det sås på hösten, vilket gör att grödan bättre står emot exempelvis torka, men kräver dessutom mindre gödning vilket är bra för miljön”, säger Jörgen Hansson, Utvecklingschef på Pågens kvarn Lilla Harrie Valskvarn.

Höstvete skapar ett skydd för marken under vintern och kräver mindre växtnäring per kilo vete. Skörden blir naturligt större med en högre avkastning spannmål per ytenhet. Därmed minimeras den negativa påverkan på sjöar och vattendrag. En mer resurseffektiv och hållbar odling som genererar mer svenskt bröd till hushållen.

Mjölet utgör den största ingrediensen i bröden och som ett led i omsorgen hela vägen från ax till limpa, bedriver Pågen ett långsiktigt samarbete med lokala odlare. Målet är att baka med svenskt mjöl med låg miljö- och klimatpåverkan.

För ytterligare information, kontakta: Berith Apelgren, Informations- och hållbarhetschef
Tel. 040-672 81 07 eller berith.apelgren@pagen.se.

Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd som är naturligt goda. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878 och idag bakar vi ca 60 olika produkter. Vi omsätter 3,4 miljarder SEK och har drygt 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se