Pågen lanserar det första brödet bakat på svenskodlat durumvete

Efter 10 år av testodlingar kan Pågen äntligen presentera det första brödet som är bakat på svenskodlat solmoget durumvete. Årets skörd kommer från utvalda skånska gårdar som Pågen samarbetar med och skörden har lyckats bli tillräckligt stor trots den ovanligt torra sommaren.

Pågen påbörjade testodlingar av durumvete i Sverige tillsammans med skånska odlare för 10 år sen och har nu för första gången lyckats få fram ett riktigt bra mjöl som möjliggör lanseringen av ett svenskt durumbröd. Durumvete är en gammal vetesort som normalt växer främst runt medelhavet och är egentligen inte anpassad efter det kalla svenska klimatet – men skam den som ger sig. Årets durumskörd har blivit tillräckligt stor trots sommarens värmebölja som drabbat flera svenska odlare.

Det gyllengula durumbrödet är luftigt till karaktären med en ren och enkel smak. Brödet är bakat på svenskodlat fullkornsdurum, surdeg, vete, svensk rapsolja och havssalt samt har märkningen Från Sverige*. Brödet innehåller inget tillsatt socker och är likt alla Pågens matbröd bakat helt utan konserveringsmedel.

— Vi är så glada och stolta över att äntligen kunna erbjuda våra konsumenter ett riktigt gott bröd bakat på svenskt durumvete efter 10 år av testodlingar. Svenskt durum är en unik råvara och det är såklart en stor lättnad att vi har klarat årets skörd, säger Monica Bergen, marknadschef på Pågen.

Pågen har samarbetat med 11 utvalda bönder som odlat durum på Österlen, strax utanför Lund och på Ven. I Sverige odlas durum även på Gotland. Dessa platser skiljer sig naturligt i form av jordmån och odlingsförhållanden, även inom Skåne, vilket gör att durumvetets karaktär i viss utsträckning påverkas av odlingsplatsen. Fenomenet kan jämföras med vinvärldens begrepp ”terroir”, som bland annat används för att beskriva hur vinet tar smak från själva platsen där druvorna odlas.

Durumbrödet finns i butik från vecka 38 och har ett rekommenderat cirkapris på 27 kr.

*märkningen Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som används på livsmedel som är odlade och tillverkade i Sverige. Mer information finns på märkningens hemsida.