Pågen presenterar Italienskt Lantbröd

Pågen presenterar Italienskt Lantbröd

Nu lanserar Pågen en färsk nyhet och utökar sortimentet med Italienskt Lantbröd. Ett ljust lantbröd bakat på den italienska surdegen Sapore Madre, som ger brödet en balanserad smak för alla gommar och tillfällen. Italienskt Lantbröd är ett osötat bröd för hela familjen och som passar med en variation av pålägg och även som tillbehör till maten.

Pågens Italienskt Lantbröd för tankarna till Medelhavet. Det är bakat på ett recept inspirerat från den italienska landsbygden och innehåller både olivolja, havssalt och durumvete.

-Vi använder också den genuina italienska surdegen Sapore Madre som tillför brödet en mild, god smak och en extra mjuk konsistens, säger marknadschef Monica Bergen. Denna surdeg har sitt ursprung från en liten by utanför La Spezia i norra Italien där den startades för snart 100 år sedan.

Själva moderdegen förvaras inslagen i en speciell linneduk och hanteras varsamt. Varje dag sedan 1923 förnyas surdegen naturligt genom att endast vatten och mjöl tillsätts. Sapore Madre används ofta till traditionella mjuka bakverk och surdegen ger, förutom en härlig smak och textur, också bröden längre hållbarhet.

-Svenska brödköpare menar att den absolut viktigaste egenskapen för ett bröd är att det är färskt, säger Monica Bergen. Det är därför våra bröd packas direkt från ugnen och levereras färska till butikerna, utan att frysas in på vägen.

Liksom alla Pågens matbröd, bakas Italienskt Lantbröd helt utan konserveringsmedel. Brödens långa hållbarhet beror framför allt på väldigt god hygien i bagerierna och att ingen rör bröden när de är färdigbakade.

Italienskt Lantbröd finns i butik från vecka 37. Det väger 650 g och rekommenderat cirkapris är 27,90 kr.