Anpassade hållplatser gör resandet enklare för alla

Partille kommun ligger i framkant i regionen i arbetet med att tillgänglighetsanpassa våra busshållplatser. Arbetet sker i samverkan med Västtrafik med målet att förenkla resandet för personer med funktionsnedsättningar – och alla andra.

Att möjliggöra hela resan

Partille kommun har en välutbyggd kollektivtrafik med pendeltåg och flera bra busslinjer och ligger i framkant i Västra Götalandsregionen i arbetet med att tillgänglighetsanpassa kommunens busshållplatser. Målet är att förenkla resande med kollektivtrafiken för alla. Men kanske för framförallt personer med funktionsnedsättning och att ”möjliggöra hela resan” för denna grupp i enlighet med det regionala trafikförsörjningsprogrammet fram till år 2025.

– Snart är fler än hälften av kommunens totalt 68 hållplatser tillgänglighetsanpassade enligt modern standard, säger Markus Thunberg, enhetschef för trafikenheten.

800 hållplatser i regionens prioriterade nät

I Västra Götalandsregionen finns cirka 800 hållplatser med fler än 100 påstigande resenärer per dygn. Tillsammans ingår de i Västtrafiks prioriterade nät som ska anpassas för personer med funktionsnedsättning. Målet är att dessa hållplatser ska vara anpassade 2016. I Partille ingår följande 21 hållplatser i Västtrafiks prioriterade nät: Björndammen, Finngösa, Furulund, Furulunds centrum, Jennyhill, Jons väg, Jonsered station, Lexby, Lexby skola, Ljungkullen, Partille Centrum, Partille station, Puketorp, Skolvägen, Skulltorpsvägen, Slättenvägen, Soldatheden, Stubbvägen, Vallhamra torg, Öjersjö Brunn och Öjersjö centrum.

Många kriterier som måste uppfyllas

För att en hållplats ska vara tillgänglighetsanpassad enligt Västtrafik måste ett antal kriterier vara uppfyllda. Sammanfattande ska det finnas bänk med armstöd, väderskydd, belysning, realtidsinformation, utrymme att fälla ut ramp, kantsten som är minst 17 cm hög, kontrastmarkering och ledstråk.

– Vi har byggt om och anpassat 20 av de 21 busshållplatser i Partille som ingår i Västtrafiks prioriterade nät. Den hållplats som vi har kvar att bygga om är Vallhamra torg. Arbetet kommer att påbörjas så fort bostadsbyggandet vid torget är färdigt, säger Markus Thunberg.

Parallellt jobbar kommunen med att anpassa de hållplatser som har fler än 50 påstigande resenärer under ett dygn.

– Det handlar om ytterligare cirka 15 hållplatser utöver det prioriterade nätet. Vi är snart klara även med dessa. Därmed är nära hälften av våra hållplatser anpassade. Räknat på antalet resenärer innebär det att majoriteten av dem i dag har till gång till en anpassad hållplats, säger Markus Thunberg.

Kommunen gör även vissa anpassningar av mindre hållplatser som har färre resenärer.

– Det kan till exempel handla om att göra kompletterande tillgänglighetsanpassningar för att en hållplats ska räknas som fullt anpassad. Till exempel uppsättning av väderskydd, belysning och realtidsinformationsskyltar, säger Markus Thunberg.

Hög hållplatstäthet i kommunen

Alla resenärer gynnas av att det blir lättare att använda kollektivtrafiken. Med fler och bättre tillgänglighetsanpassade hållplatser blir det till exempel enklare att resa med barnvagn eller med mycket bagage. För att underlätta kollektivtrafikresandet har kommunen dessutom ambitionen att Partille ska ha en hållplatstäthet som innebär att 90 procent av våra kommuninvånare har mindre än 400 meters avstånd till kollektiva färdmedel.

– Vi närmar oss. I dag bor cirka 33000 personer, eller 89,2 procent av invånarna, inom 400 meter från närmsta hållplats. När vi nått 90-procentsmålet får vi se över hur vi kan höja ambitionsnivån ytterligare.