Beslut om metod för att åtgärda Paradisvägen i Partille

Beslut om metod för att åtgärda Paradisvägen i Partille

Partille kommun har beslutat om en metod för att åtgärda stabilitetsproblemen på Paradisvägen. Dimensionering och projektering av åtgärderna väntas vara klart om cirka två veckor. Därefter kan en tidplan för genomförandet sättas.
– Vi har beslutat att åtgärda Paradisvägen med en metod som kallas jordspikning, säger Per Söderquist, teknisk chef i Partille kommun.

Metoden innebär att stålstänger borras nästan horisontellt in i slänten på vilken Paradisvägen ligger, varefter betong injekteras så att tillräcklig förstärkning uppnås.

Nästa steg – att upprätta tidplan

Kommunens entreprenör förväntas vara klar med dimensionering och projektering av åtgärderna inom cirka två veckor.
– När omfattningen av åtgärderna är klarlagd kommer vi direkt att inleda diskussioner om när jobbet kan starta. Vi kan i nuläget inte säga när vägen är klar.

Åtgärdsmetod utreds för Gavelåsbron

Parallellt jobbar kommunen vidare för att hitta metoder för att åtgärda Gavelåsbron i Paradiset som man också tvingades stänga av med kort varsel sedan tidigare okända skador på brokonstruktionen upptäckts.
– Gällande Gavelåsbron är utredningen av metoder inte klar. Vi hoppas kunna återkomma med besked även om detta inom kort, säger Per Söderquist.

Alternativ väg via Riddar Tures väg

Så länge Paradisvägen och Gavelåsbron är avstängda skyltas alternativ väg till Paradiset via Mellbyvägen, Riddar Tures väg och Kvarnåsvägen vidare till Gavelåsvägen och Ulvåsvägen.

FAKTA: Bakgrund

Kommunen har upprättat ett förslag till detaljplan för bostäder i Paradiset i Partille. Efter synpunkter från allmänheten och ett yttrande av Statens Geologiska Institut vid samrådet av detaljplaneförslaget Bostäder i Paradiset, Mellby 116:10 m.fl, genomför kommunen en fördjupad geoteknisk undersökning av vägen. I samband med den har det visat sig att en del av Paradisvägen är instabil. Av säkerhetsskäl har därför en del av Paradisvägen förbi Eckens damm i Partille tillfälligt stängts av för bilar. Kort därefter upptäcktes tidigare okända skador på Gavelåsbron som användes som alternativ väg till Paradiset när Paradisvägen stängts av. Det gjorde att man fattade beslutet att helt stänga av bron för biltrafik.