Paradisvägen leder upp till området Paradiset i centrala Partille.

Paradisvägen beräknas öppna innan jul

Inom kort inleder Partille kommun arbetet att åtgärda stabilitetsproblemen på Paradisvägen. Om arbetet kan genomföras enligt plan, beräknas Paradisvägen kunna öppna igen innan julhelgen.

Arbetet utförs från Kärleksstigen

Paradisvägen kommer att förstärkas med en metod som kallas jordspikning. Etablering av maskiner och utrustning kommer att ske i vecka 48. Därefter startar arbetet måndagen den 4 december.

Jordspikning innebär att stålstänger borras nästan horisontellt in i slänten på vilken Paradisvägen ligger, varefter betong injekteras så att tillräcklig förstärkning uppnås. Arbetet kommer bland annat att utföras från den avstängda gångvägen längs Eckens damm, som kallas ”Kärleksstigen”.

Beräknas pågå i två veckor

Åtgärden beräknas ta cirka två veckor räknat från den 4 december, vilket innebär att Paradisvägen bör kunna öppnas igen innan julhelgen.

Arbetena utförs av NCC Industry och Hercules på uppdrag av Partille kommun.

Återställande av släntens ytskikt i form av krossmaterial, jordlager och grässådd planeras 2018.

Ulrika Asztély Nilsson

Teknisk chef Samhällsbyggnadskontoret 031-792 11 69