Paxymer – det gröna flamskyddet – "ett stort steg närmare ett hållbart samhälle" enl. granskning

Paxymer har fått högsta betyg för sitt halogen- och antimonfria flamskyddssystem Paxymer® för polyolefiner i en miljöutvärdering. Utvärderingen har gjorts av Jegrelius, institutet för tillämpad Grön kemi.

I rapporten bedöms följande kriterier: kemisk risk, miljöpåverkan och livscykelperspektivet.

På alla punkter har Paxymer rekommenderats med högt betyg. Jegrelius går i rapporten dessutom igenom alternativa flamskyddsmedelssystem och gör en summarisk bedömning av hur de står sig med avseende på kriterierna ovan.

Följande översatta citat är hämtade ur rapporten (skriven på engelska):
”Den kemiska miljöutvärderingen visar att Paxymer® receptet inte innehåller några ämnen som förorsakar någon risk varken för miljön eller för människors hälsa. [...] Kemikalierna i Paxymer® är hållbara om man jämför med de marknadsdominerande grupperna av brom- och fosforbaserade flamskydd, vilka innehåller en rad persistenta, bioackumulerande och cancerogena ämnen.”

Man konstaterar också att de över 70 olika bromerade flamskyddsmedel som finns idag, ”inte har någon plats i ett hållbart samhälle.”

Jegrelius slutsats om Paxymer® är:
“Our conclusion is that the product Paxymer® is an environmental sound and recommended substitute to brominated and organophosphorus flame retardants. Paxymer® has a good environmental performance in all three assessed perspectives; chemical, sustainability and during its life cycle.”

Klicka här för att läsa hela rapporten på vår webbsida.

20130131

Översättning: Paxymer AB