Paxymer når topp 10 i LAUNCH Nordics accelerator program

Vi är glada att kunna presentera Paxymer AB som en av top 10 i LAUNCH Nordics accelerator. LAUNCH Nordic är en global innovationsplattform som har fokus på att hitta hållbara innovationer och hjälpa dem ut på marknaden.

LAUNCH Nordic grundades i samarbete med LAUNCH - ett strategiskt partnerskap mellan NIKE, NASA, U.S. Department of State och USAID (U.S. Agency for International Development) - för att kunna accelerera innovationer kring hållbara material och hur de är producerade. Huvudpartners i LAUNCH Nordic är IKEA, Novozymes och Kvadrat tillsammans med Nordiska Innovations institutioner (som exempelvis Vinnova och Danska miljödepartementet).

2015 fick LAUNCH Nordic nästan 100 ansökningar från 35 länder på sex kontinenter. Samtliga innovationer är adresserar på olika sätt utmaningen: Hur kan vi - genom nya typer av material, eller alternativa sätt att använda existerande material - på ett avgörande sätt förbättra hållbarheten i produktion, tillverkning och återvinning?

Paxymer är en ett halogen-fritt flamskydd som tar sig an utmaningen att byta ut hormonstörande, långlivade och toxiska halogenerade flamskydd mot mer hållbara alternativ.

Paxymer har valts ut bland årets finalister och kommer att delta i LAUNCH Nordic Forum där de kommer att presentera sin innovation inför en internationell panel bestående av potentiella kunder och partners, akademi och lagstiftare.

Årets topp 10 (i alfabetisk ordning) är:

AEROGEL (Sweden)

AVESPA, BLUE WOLF (USA)

EKOBALANS (Sweden)

MODTI (Finland)

NIL TECHNOLOGY (Denmark)

POND (Denmark)

PAD HEAVEN (Kenya)

PAXYMER (Sweden)

SAPROGLUE (Latvia)

WET-GREEN (Germany)

Efter LAUNCH Nordic Forum, som går av stapeln i November i Sverige, kommer Paxymer AB vara del av accelerator programmet som innebär access till LAUNCH Nordics nätverk av partners och investerare där fokus kommer ligga på att skala upp innovationen.

Mer information om LAUNCH Nordic Top 10 och innovationerna finns på http://www.launch.org/nordic

För mer information om LAUNCH Nordic, kontakta Sasha Beckmann: sasha@launch.org (Eng.)

För mer information om Paxymer kontakta Amit Paul: amit.paul@paxymer.se