Årets Vikarie 2012 utsedd - Johline Lindholm 24 år från Södermalm, Stockholm

På kvällen den 6 december delades priset för "Årets Vikarie" ut av skolbemanningsföretaget VRE Education för femte året i rad. Årets vinnare av utmärkelsen Årets Vikarie 2012 är Johline Lindholm, 24 år, Södermalm, Stockholm.

I juryn sitter Karin Jordås, generalsekreterare på Mentor Sverige och Dilsa Demirbag Sten, verksamhetsansvarig på Berättarministeriet tillsammans med representanter från VRE Education.

Juryns motivering för årets vinnare lyder:

"Med stor målmedvetenhet och starkt engagemang är Johline en pålitlig lärarvikarie, alltid redo för nya utmaningar. Hennes fantastiska förmåga att se alla barn och ungdomar ger henne ständiga lovord från förskolor och skolor. Johlines självklara lugn, trygghet och pondus gör henne till en naturlig ledare. Dessa egenskaper gör Johline till en utmärkt förebild för barn och ungdomar och hon är en inspirationskälla för oss alla."

Utmärkelsen syftar till att lyfta statusen och vikten av vikariens roll och totalt 600 vikarier som arbetar ute i Stockholms förskolor och skolor genom VRE Education kan bli nominerade till priset. Johline Lindholm var en av årets 28 nominerade vikarier och fick ta emot priset på torsdagkvällen den 6 december under festliga omständigheter då Karin Jordås och Dilsa Demirbag-Sten var på plats och delade ut priset.

- Jag brinner för det jag gör och lägger ner min själ i det. Att få bekräftelse och feedback på energin som jag lägger ner känns självklart fantastiskt bra! Lätt överrumplad och förvirrad var känslan efter att ha kommit direkt från vikariejobbet till VRE Educations festkväll och sedan bli utropad till Årets Vikarie! säger Johline Lindholm. .

Skolor och förskolor samt anställda på VRE Education har kunnat nominera kandidater.

Tidigare vinnare är Nenad Prokovic (2011), Morgan Berglund (2010), Emil Börner (2009) och Azadeh Limakeshi (2008).

I juryn sitter: Charlotte Alkeborn, VD på VRE Education, Karin Jordås, generalsekreterare på Mentor Sverige, Dilsa Demirbag Sten, verksamhetsansvarig på Berättarministeriet samt Emma Hermansson, Personalansvarig vikarier & Utbildningsansvarig på VRE Education samt volontär på BRIS.