83 % kvinnor i företag grundat av kvinna

Stockholm 8 mars 2018: 83%. En hög siffra som passar särskilt bra att lyfta fram så här på Kvinnodagen. 83% står för andelen kvinnor som jobbar i People Productions företag. Och som dessutom sedan 19 år leds av företagets kvinnliga grundare och VD, Patricia Olby Kimondo.

"Jag har nu drivit det bolag jag en gång grundade i snart 19 år. En viktig drivkraft har varit makt och inflytande över mitt liv. Det har gjort det möjligt för mig och mina medarbetare att navigera förbi många av de strukturer som begränsar näringslivet och arbetslivet. Vi har tex förmånen att få besluta om viktiga värderingar som att allas röst är viktig, att framgång skapas bäst tillsammans och att det är smart att vara snäll" säger Patricia Olby Kimondo och fortsätter "men trots våra dokumenterade, oomtvistliga affärsframgångar så vet vi att män och kvinnor - och pojkar och flickor behandlas efter olika bedömningssystem. Som att min 8-åriga flicka uppfattar att hon i skolan möbleras in bredvid röriga pojkar för att hon som snällt lyssnar och följer lärarens instruktioner, hjälper till att skapa ordning i klassrummet. Små, tidiga, tydliga signaler som fungerar väl för duktiga flickor. Samma duktiga flickor sitter senare stumma av förvåning på styrelsemötena överkörda av män som under sin uppväxt lärt sig att de slipper ta eget ansvar för sitt beteende" säger Patricia Olby Kimondo.

"Därför tog vi, i samband med MeToo kampanjen nyligen fram ett enkelt ställningstagande, eller ett manifest om man så vill, i 5 korta punkter - med syfte att stärka kvinnor i våra företag ännu mer uttalat. Vi måste göra det vi kan, för att motverka de snedvridningar som finns i arbetslivet. Och det passar bra att påminna om, och dela, idag på Internationella Kvinnodagen. Vi hoppas såklart att fler vill sprida eller formulera egna punkter", avslutar Patricia Olby Kimondo.

Manifestet som People Productions tagit fram beskriver att man ska:

• Uppmuntra och stötta kvinnor att ta plats; i dialoger och möten, i utvecklingsfrågor, i nya projekt/uppgifter och vid tillsättning av nya tjänster - på alla nivåer i organisationen.
  • Visa förståelse för att kvinnor kan behöva annan support än män. Vi ska hjälpa kvinnor att se vägar fram, ta bort hinder, hjälpa dem att formulera sig och erbjuda stöd genom att gå före och visa hur man gör.
  • Leta efter “osynliga” hinder för kvinnor att utvecklas och ta mer ansvar i vårt företag.
  • Dubbelkolla att vi belönar mäns och kvinnors prestationer rättvist.
  • Lyfta upp män som är goda förebilder för kvinnor och andra män. Män med värderingar som stöttar kvinnor. Män som både vågar gå framför och stå bakom. För de finns och är fler och viktigare än de män som motarbetar kvinnor.

"Det här vårt snabba men konkreta förslag. Det finns säkert fler och bättre. Men det här är en början. Vi vill också uppmuntra andra arbetsgivare att ta fram en egen agenda för att stärka kvinnor på arbetsplatsen. Om det känns svårt att veta var man ska börja får man gärna fråga oss. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter", avslutar Patricia Olby Kimondo.

Här hittar du hela vårt inlägg i MeToo-debatten: https://hej.vikariedirekt.se/blog/metoo

För mer information, kontakta:

Patricia Olby Kimondo: patricia.olby@peopleproductions.se

Stina Astner: stina.astner@peopleproductions.se

Om People Productions
Vassa talanger är vår passion. Därför utvecklar vi smarta lösningar som gör att den som behöver, får vassa talanger blixtsnabbt. Och att den som vill ha ett riktigt jobb enkelt får chansen. Med lång erfarenhet, gedigen kunskap, och intelligent teknik skapar vi smartare och säkrare sätt för den som söker jobb att möta den som söker talang. Under åren har vi anställt fler än 15 000 unga i våra företag. Vi vet att unga både kan och vill om de får chansen. Och rätt förutsättningar. Vårt uppdrag är att göra våra unga medarbetare och våra ambitiösa kunder, ännu bättre rustade för att möta framtidens arbetsmarknad, de ökade kraven i en allt snabbare förändringstakt - och de fantastiska möjligheterna i det teknikdrivna samhället. Smarta lösningar för moderna människor helt enkelt.

peopleproductions.se