Nyhetsbrev 1, 2020: 12 konkreta förslag till en ny cancerstrategi

Nyhetsbrev 1, 2020: 12 konkreta förslag till en ny cancerstrategi

Är du intresserad av hälso- och sjukvårdsfrågor och vill bli uppdaterad på ett företagsperspektiv? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Pfizer Opinion.

Gemensamma ambitioner 2020?

Malin Parkler, VD för Pfizer Sverige, skriver den 22/1 på Dagens Medicins debattsida om de stora förhoppningar och rejäla utmaningar hon ser inom life science under det kommande året. Hon tar upp den ökande antibiotikaresistensen, vikten av en stark forskningsnärvaro, hanteringen av hälsodata och vad Pfizer avser göra inom dessa områden.

Läs artikeln

En cancerstrategi för en ny tid

Hur vill du att cancervården ska se ut i framtiden? I rapporten "En cancerstrategi för en ny tid" kan du ta del av våra 12 konkreta förslag till hur svensk cancervård kan bli bättre. Utöver rapporten kan du även läsa artiklar samt lyssna på poddserien "Framtidens cancervård" där Thomas Wahlgren, Medicinsk direktör för Pfizer Onkologi, samtalar med ledande personer inom svensk cancervård.

Pfizer har identifierat antivirala substanser med potential att behandla coronaviruset

Pfizers globala forsknings- och utvecklingschef, svenske Mikael Dolsten, deltog nyligen i ett möte i vita huset där utvecklingen av vacciner och behandlingar för att bekämpa covid-19 diskuterades.

Vaccin kan minska antibiotikaresistens

Det är glädjande att regeringen uppdaterar sin strategi mot antibiotikaresistens, men ingen enskild lösning kan bromsa problemet. Här krävs en mångfald av insatser från flera aktörer. En förebyggande åtgärd är vacciner för att hålla människor friska i stället för att behandla med antibiotika när de blir sjuka.

Se filmen

Tillverkning av läkemedel i Sverige

Visste du att Pfizer har tillverkat läkemedel i Strängnäs i över 70 år? Under senaste året har stora investeringar gjorts för att fördubbla tillverkningskapaciteten av farmaceutisk aktiv substans med export till hela världen. Nu finns en film om anläggningen på vår webb.