Nyhetsbrev 2, 2020: Vad gör Pfizer för att bekämpa covid-19?

Nyhetsbrev 2, 2020: Vad gör Pfizer för att bekämpa covid-19?

Är du intresserad av hälso- och sjukvårdsfrågor och vill bli uppdaterad på ett företagsperspektiv? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Pfizer Opinion.

Pfizer i Sverige och coronaviruset

Coronapandemin fortsätter att sprida sig över världen, och vi på Pfizer gör allt vi kan för att bemöta situationen och bromsa spridningen av covid-19. Våra prioriteringar just nu är våra medarbetares hälsa och säkerhet, att upprätthålla leveransen av våra läkemedel och vacciner och att fortsätta utveckla läkemedel via kliniska prövningar i största möjliga mån.

Läs hela artikeln

Pfizer och BioNTech i samarbete för att utveckla vaccinkandidat mot covid-19

Pfizer och BioNTech har sedan 2018 ett pågående samarbete kring mRNA-baserat influensavaccin. Nu ska företagen tillsammans även utveckla en vaccinkandidat från BioNTech, som baseras på mRNA-teknik, mot coronavirus och sjukdomen covid-19. Forskningen genomförs på båda företagens anläggningar i USA och Tyskland.

Läs mer om samarbetet

Samarbete krävs för att bekämpa covid-19

Pfizer uppmanar nu hela branschen att samarbeta för att så snabbt som möjligt hitta medicinska lösningar på den globala katastrof som coronapandemin orsakat. Detta görs genom en fempunktsplan.

Läs planen

Forskningsöversikt om coronavirus

LIF – de forskande läkemedelsföretagen har sammanställt en lägesbild av hur forskning och utveckling ligger till just nu. Översikten täcker de mest omnämnda projekten och uppdateras löpande.

Till översikten

Danmark utökar vaccinationsprogram

Danmark börjar bland annat vaccinera äldre och riskgrupper mot pneumokocker. Dels för att skydda dem, men också för att avlasta sjukvården under utbrottet av coronavirus. Hur gör vi i Sverige?

Läs artikeln