Nyhetsbrev 3, 2020: Hur tar vi nästa steg inom genterapi?

Nyhetsbrev 3, 2020: Hur tar vi nästa steg inom genterapi?

Är du intresserad av hälso- och sjukvårdsfrågor och vill bli uppdaterad på ett företagsperspektiv? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Pfizer Opinion.

Vi befinner oss mitt i en global kris. Just nu pågår det största hälsohot vi upplevt under modern tid. Pfizers främsta fokus ligger på att leverera de läkemedel vården behöver och att så snabbt som möjligt få fram ett potentiellt vaccin och behandling mot covid-19. Men det betyder inte att andra sjukdomar och viktiga frågor har tagit en paus. Vi behöver samtidigt lyfta blicken och planera för framtiden. Ett sådant område är genterapier, och nu finns hela vår webinarserie där vi tillsammans med gäster diskuterar olika perspektiv på ämnet tillgänglig på vår hemsida.

Malin Parkler, vd, Pfizer Sverige

Ny webinarserie om genterapi

Genterapier har länge diskuterats som en framtida möjlig behandlingsform. Nu är framtiden här. Patienter behandlas redan i studier i Sverige och runtom i världen finns en mängd intressanta forskningsprojekt. Trots det så har diskussionen kring vad det här får för praktiska konsekvenser för vårdens organisering och finansiering knappt startat. I denna webinarserie vill vi inleda en sådan diskussion.

Till serien

Nästa steg inom genterapi?

Det råder stor politisk samstämmighet och uppslutning kring att behandlingar som genterapi är ett viktigt område för vår life science strategi. Framför allt om vi ska leva upp till målet om att vara världsledande inom precisionsmedicin och erbjuda patienter de mest effektiva behandlingarna. Vad behöver Sverige göra politiskt för att nå dit? Och vad behövs för att göra Sverige mer attraktivt som life science nation?

Se avsnittet här

Frågor och svar om genterapi

Genterapi är ett växande område inom medicinsk forskning och det finns många frågor på ämnet. I vår FAQ har vi samlat ett flertal frågor och svar om t.ex. metoder, behandlingar, tillverkning, effekt och kostnad.

Till vår FAQ

Så jobbar Pfizer med genterapi

Genterapi är ett prioriterat område för Pfizer. Vi har ett antal substanser i olika faser av klinisk prövning som kan komma att bli värdefulla behandlingar i framtiden. Här kan du läsa mer om vårt arbete.

Till artikeln

Rekordsnabb vaccinutveckling

Genom samarbete, en helt ny teknikplattform och en unik metod att genomföra kliniska prövningar har vi komprimerat en process som tar flera år till några månader. Läs om hur Pfizer jobbar för att få fram ett vaccin mot coronaviruset.