Nyhetsbrev 4, 2020: Är vacciner en underutnyttjad resurs?

Nyhetsbrev 4, 2020: Är vacciner en underutnyttjad resurs?

Är du intresserad av hälso- och sjukvårdsfrågor och vill bli uppdaterad på ett företagsperspektiv? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Pfizer Opinion.

Värdet av vaccin

Covid-19 har satt vikten av vaccin i fokus. Mycket är bra i Sverige när det gäller vacciner. Förtroendet för barnvaccinationsprogrammet är högt och vi har en av de högsta täckningsgraderna i världen. Men det finns stor potential att förbättra täckningen för riskgrupper. Det är dags att fatta beslut om särskilda vaccinationsprogram för vuxna och riskgrupper.

Webinar: Vacciner - en underutnyttjad resurs?

Just nu väntar alla på ett vaccin mot Covid-19. De flesta är överens om att det är viktigt att skydda utsatta riskgrupper. Samtidigt används inte redan tillgängliga vacciner mot pneumokocker och influensa fullt ut. I detta webinar diskuteras behovet av ett nationellt vaccinationsprogram för riskgrupper och varför det är viktigt, med företrädare från forskningsvärlden, politiken och patientföreträdare för hjärt-lungsjuka.

Se avsnitt 1

Webinar: Vacciner - en underutnyttjad resurs?

Fokus på prevention har blivit extra relevant under pandemin. Förutom att vaccinera riskgrupper mot covid-19 behöver täckningsgraden ökas för vaccin mot pneumokocker och influensa. I det här avsnittet diskuteras behovet av vaccinationsprogram för riskgrupper och vad som blir nästa steg för att praktiskt kunna genomföra dessa med regionpolitiker, vaccinexpert och Astma- och Allergiförbundet.

Se avsnitt 2