Gå direkt till innehåll
Pfizer levererar upp till sex miljoner behandlingskurer av Paxlovid, tablettbehandling mot covid-19 till Global Fund för låg- och medelinkomstländer

Nyhet -

• Behandlingskurerna kommer att finnas tillgängliga för upphandling av 132 Global Fund-berättigade låg- och medelinkomstländer i alla regioner i världen med start 2022, förutsatt lokala myndighetsgodkännanden eller tillstånd
  • Avtalet är en del av Pfizers omfattande strategi att arbeta för global rättvis tillgång till orala behandlingar för covid-19

I slutet av september ingick Pfizer ett avtal om att leverera upp till sex miljoner behandlingskurer av sin tablettbehandling för covid-19, Paxlovid, till Global Fund som en del av sin COVID-19 Response Mechanism (C19RM). C19RM har varit den primära kanalen för att ge bidragsstöd till låg- och medelinkomstländer för inköp av covid-19-tester, behandlingar, personlig skyddsutrustning och kritiska delar för att stärka hälso- och sjukvårdssystemen. Paxlovid-kurerna kommer att finnas tillgängliga för upphandling genom denna kanal. Förutsatt lokala myndighetsgodkännanden eller tillstånd, av de 132 bidragsberättigade länderna enligt Global Fund, baserat på inkomstklassificering och sjukdomsbörda.

Pfizer förväntar sig att kurerna kommer att vara tillgängliga med start 2022, förutsatt myndighetstillstånd eller godkännande och baserat på landets efterfrågan. Genom Global Funds ramverk och kanal kommer berättigade länder att erbjudas behandlingskurer enligt Pfizers nivåindelade prissättningsmodell, där alla låg- och lägre medelinkomstländer kommer att betala ett icke vinstgivande pris, medan högre medelinkomstländer kommer att betala det pris som definieras enligt denna prissättningsmodell.

- Efter alla förluster på grund av covid-19 måste vi fortsätta att påskynda tillgången till Paxlovid som ett behandlingsalternativ för högriskpatienter i alla regioner i världen, tillsammans med test- och behandlingsprogram som hjälper till att snabbt få behandling till de behövande, säger Albert Bourla, Chairman and Chief Executive Officer, Pfizer. Avtalet med Global Fund är ett viktigt steg som kommer att främja rättvis tillgång för högriskpatienter i låg- och medelinkomstländer.

Avtalet med Global Fund är, liksom ett avtal med UNICEF om leverans av upp till fyra miljoner behandlingskurer för låg- och medelinkomstländer som slöts tidigare i år, en del av Pfizers omfattande globala strategi för rättvis tillgång till Paxlovid. Detta innefattar även ett frivilligt licensavtal med Medicines Patent Pool (MPP) för att möjliggöra utveckling och distribution av generiska versioner av Pfizers orala behandling för att ytterligare öka den långsiktiga globala tillgången. MPP har tecknat underlicensavtal med 38 tillverkare, som kommer att leverera de generiska versionerna i 95 låg- och lägre medelinkomstländer. Kurer producerade av dessa tillverkare förväntas bli tillgängliga redan under fjärde kvartalet 2022.

Pfizer kommer också att tillhandahålla produktdonationer och finansiering till COVID Treatment Quick Start Consortium för att stödja ansträngningarna att påskynda covid-19-testning och förbättra tillgången till behandlingar i delar av världen med små resurser.

Pfizer vill också öka tillgången till Paxlovid genom An Accord for a Healthier World, ett initiativ som är det första i sitt slag för att möjliggöra hållbar och rättvis tillgång till högkvalitativa läkemedel och vacciner för 1,2 miljarder människor som bor i låginkomstländer och som lanserades i maj 2022. Genom Accord har Pfizer åtagit sig att tillhandahålla patentskyddade läkemedel och vacciner tillgängliga i USA eller EU, inklusive Paxlovid, till icke vinstgivande pris till 45 låginkomstländer och vi kommer att samarbeta med regeringar och globala hälsoledare för att ta itu med hinder som begränsar tillgången, som diagnos, utbildning, infrastruktur, lagerhållning med mera.

Om Paxlovid

Paxlovid är godkänt för behandling av vuxna som inte behöver syrgastillförsel och har ökad risk att utveckla svår covid-19. Läkemedlet hindrar SARS-CoV-2 viruset från att föröka sig i cellerna vilket därmed förhindrar virusreplikation. Paxlovid ska tas så snart som möjligt efter att diagnosen covid-19 har ställts och inom 5 dagar från symtomdebut. Paxlovid tas som 3 tabletter 2ggr per dag i fem dagar.

Ulrika Goossens

Presskontakt Kommunikationschef 0768-892957
Linda Haglund

Presskontakt Kommunikationschef 0768-892906